|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt mej en 330i E93 -08 Jag kan se på tidiga servicar som är gjorda på bilen så har man servat den med Castrol edge ti 10w-60. Är detta en bra olja att använda sig av ? Söker jag på en passande olja till min bil så kommer inte denna variant upp med just denna viskositet. Så tycker ni att jag ska fortsätta att ha denna oljan i min bil, jag vill veta om den är ett bra val. Bilen körs väldigt lugnt och endast på sommaren. Med vänlig hälsning, Ola | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nej, fel olja för den motorn. Kör med den typ av olja som rekommenderas i serviceboken. Att köra med 10W-60 i din motor kommer bara att öka kallstartsslitage och om du kör lugnt har du inga fördelar av den ökade värmetåligheten. |
|
Det är ju konstigt då att man tog denna oljan. Är det extra viktigt att stå på tomgång en extra stund innan man kör iväg då, ta det lugnt i början av körningen kanske ? |
|
|
Som redan nämnt; det finns inga uppenbara fördelar med 10W60 i din motor, men ett antal nackdelar... Byt till en BMW LL04-olja så är problemet löst. Finns oljor med den klassningen i viskositet: 0W30, 0W40, 5W30 eller 5W40 Ibland använder en del 10W60-olja för att minska hög oljeförbrukning, men då brukar grundproblemet vara ett annat som igensatt vevhusventilation eller koksade kolvringar t ex. Att varmköra en motor på tomgång kan vara kontraproduktivt då oljecirkulationen är låg vid så låga varv och särskilt med en "tjock" olja. Däremot är det alltid bra att ta det lugnt innan oljetemperaturen har stabiliserat sig runt driftstemperaturen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.