|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar om någon här har gjort startmotorbyte på e46? Forskade lite gällande det och kom fram att det går att göra på två sätt, antigen från motorrummet genom att plocka bort insuget och tusen saker till eller underifrån med en lång förlängare och bra fingerkänsla. Jag helst föredrar att göra det underifrån för att slippa ta bort insuget och riskera spräcka några slangar och plastdetaljer. Undrar om jag behöver ta bort det där plasten runt om där mikrofilter sitter för att komma åt kablar till startmotorn? Tacksam för alla era tips! | |
| Var några år sedan jag gjorde detta men jag kollade lite guider på nätet och gjorde en kombo av att skruva både under och från ovansidan. Insuget behöver inte tas bort men jag tog bort en del plastkåpor för lättare åtkomst i motorutrymmet. Inga konstigheter egentligen förutom att det är lite pilligt. | |
|
Tack GE för tipset! Nu är startmotorn bytt! Det blev en kombination av både underifrån och ovanför, precis som du sa GE. Ärligt talat, jag var så nära på att ge upp och antigen börja riva insuget eller sänka ned vlådan. Den översta bulten kunde jag knappt komma åt med min hand så att jag kunde styra in hylsan. Jag har för breda armar och stora händer som är inget alls bra för det här arbetet. En fördel om du har smala långa armar med små händer då klarar du dig galant! Hur som helst med mycket svett och en massa svordomar så gick det till slut. Jag tycker det var mycket lättare att byta koppling på e36 än att byta enbart startmotor på e46 :) Det tog mig ca 5 tim att utföra byte och jag inte ens helt klar, återstår lite plast återmontering. Ett tips är att du låter dom två smala elkablar som går til startmotorn sitta kvar och skruvar loss dom när startmotorn hänger löst sedan. Det tog mig säkert en timme bara för att skruva loss dom där två kablar som jag egentligen kunde göra på 2 min om motorn hade redan hängt löst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.