AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.384

320i E46 -04 m54 startar EJ, startmotor eller batteri?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Senaste veckan märkte jag att det har varit annorlunda när jag startar bilen. Det är som att det blev en liten fördröjning innan startmotorn fick fart. Lite som att när batteri börjar bli dåligt. Då var min första tanken att det kanske batteri som börjar ge upp. Och idag så vägrade bilen starta. Först hörde jag nåt litet snurr från startmotorn, vid nästa försök så blev det bara klick klick.
Så jag tänkte så klart att det är batteri som är slut. Batteri som satt i bilen är på 80Ah men jag hade en reserv batteri i garaget som jag till 90% säker är frisk då jag nyligen underhållsladdade det och laddaren visade grönt som att det är fullladdat. Så jag bytte till det batteri men det hände ingenting heller, bara klick klick.
Det andra batteri är på 60Ah och är lite mindre än det jag hade.
Det mindre batteri satt tidigare på en 318 e46 (4-cyl). Kan det vara så att även batteri är fulltaddat så klarar det inte av en 6-cyl motor?
Men om det spelar ingen roll med Ah då är det i så fall fel på startmotor.

Några förslag om vad ni tycker?

Hej,

Sök här på E46 NEAR startmotor. Mycket att läsa...

Tändningskontakten har strulat för några och gett liknande problem som du har.

Men först av allt bör du ju kolla om du får fram ström till startmotorn. Får du det, ligger startmotorn i fokus.

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Generellt på dessa bilar betyder klick klick klick dåligt batteri.
Försökt med startkablar? Behövs rejäla.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De vanligaste orsakerna brukar vara
- svagt batteri
- dålig kontakt vid olika anslutningar (batteri/startmotor/jordkablar/pluskablar)
- sönderärgade kablar och kontakter (både spänning och jord)
- sönderbrända solenoider eller kärvande solenoider
- problem kring tändnyckelkontakten

Men med lite logik och endast en multimeter kan man ringa in problemet till en enskild komponent relativt enkelt.

=== Svagt Batteri ===
Mät spänningen över batteripolerna (viktigt att mäta direkt på polerna) när du försöker starta bilen.

Sjunker spänningen under typ 10 volt så är batteriet svagt (däremot om det sitter ett fullständigt urladdat typ 105Ah batteri inkopplat och man kopplar in ett extra batteri eller starthjälp så kan det urladdade batteriet suga jäkligt många ampere - som man när man försöker starta en bil gärna hade använt till något annat just då).

Inga problem med ett 60 Ah när det gäller att starta en bil.
Min Volvo 855 har ett över 10 år gammalt Biltema 62Ah vanligt blysyra batteri.
Min BMW 120i har ett över 10 år gammalt BMW Original 46Ah vanligt blysyra batteri.
Min BMW track day car (M20 2.3 liter 6 cylindrar) har ett 11 år gammalt MC-batteri på 18Ah :-)

=== Dålig Kontakt (Jord) ===
Mät spänningsfallet mellan motorblocket och direkt på batteriets negativa pol när du försöker starta bilen.

=== Dålig Kontakt (Plus) ===
Lite knepigare men går ut på att man sätter en krokodilklämma på terminal 30 (stora pluspolen) på startmotorsolenoiden och mäter spänningsfallet mellan denna krokodilklämma och direkt på batteriets positiva pol när du försöker starta bilen.

=== Problem Med Solenoiden ===
Mät spänningen på solenoidens "utgång" (dvs den grova pinnskruven mitt emot terminal 30 där det går en fläta ifrån in i startmotorn) mot känd god jord när du försöker starta motorn.
Om du har bra spänning (även under startförsök) på terminal 30 men ingen spänning (eller misstänksamt låg) på denna "utgången" så problemet i solenoiden.

=== Problem Kring Tändnyckelkontakten ===
Mät spänningen på terminal 50 när du försöker starta motorn. Där ska ligga batterispänning när du försöker starta motorn. Om inte så finns problemet "upstream".
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack för tipsen!
Jag gör ett försök till ikväll med ett batteri från sambons bil som är också en 320 e46 m54. Händer inget då, då kan jag utesluta batteri och kan gå vidare.

Själv gissar jag att det är startmotorm för det kom lite konstigt ljud på dom senaste försöken som att startmotorn är i kläm och kämpar för att snurra.
Som tur så har jag en reserv begagnad.

Om det skulle komma till startmotorbyte vad är enklast sätt att byta den. Läste att det går byta från motorrumet men ska plocka bort halva motorn för att komma åt eller underifrån med en lång förlängare och lite fingerkänslan.
Nån av er som har erfarenhet av det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett tillägg: försök knacka på startmotorn vid startförsök med ett kvastskaft eller liknande (EJ metall då det är lätt att komma åt de oisolerade elterminalerna = risk för kortslutning = dyyyyyrt! (som Bosse bildoktor brukar säga)- hoppar den igång då är det troligen dålig solenoid och/eller dåliga kol i startmotorn.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Bilen har gått strax över 19xxx mil. Ej vinterkörd, alltid förvaras i varmt garage under vinter. Därför så har jag lite svårt att tro att det är kontakten som har ärgat eller nåt men så klart ska inte utesluta det helt bara för det.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har precis varit i garaget och testat med batteri från sambons bil. Bilen går inte igång. Vid första försöket så hörde jag som att startmotorn snurrar lite men som att något är ivägen. Vid andra försöket kom det klicket och sedan vart det helt tyst. Allt belysning och allt annat går igång när nyckeln vrids.
Utifrån dom symptomen så misstänker jag starkt att det är startmotorn som gett upp. Med tanke på att det märktes redan för några dagar sedan att det blev svårare och svårare att starta bilen samt att det hörs att starmotorn ändå få jobba lite så tror inte jag att det kan vars något annat som dålig jord eller spänningsfel.

Som jag sa tidigare så har jag en liggandes startmotor. Det gäller bara testa den innan jag börjar riva

Så nu är min fråga om någon här har utfört startmotorbyte på en e46 och i så fall vilken metod utförde ni (från motorrummet eller underifrån)? Ärligt talat så vill jag helst undvika göra det från motorrummet för att undvika eventuella läckor från insuget och andra slangar.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej igen och tack för era tips!
Jobbet är gjort! Startmotorn är bytt!
Gamla startmotorn var helt död. Varken snurr eller hopp...hm, vad kan det var för fel?

Hur som helst nu går det att starta bilen igen. Det tog mig ca 5 tim att göra jobbet och ändå är jag inte helt klar. Lite återmontering återstår. Så ca 7 tim arbete och jag har aldrig gjort det tidigare.

Jag gjorde dels underifrån och dels från ovan. Insuget var mycket ivägen men det gick att göra byte utan att plocka bort insuget. Men lite plastdetaljer, slangar och sånt behövde jag ta bort. Själva bultar var svåraste. Dom tog jag med fler förlängare ovan vlådan. Nedersta bulten gick helt ok men den övre var näst intill det omöjliga men med mycket svett och en del svordomar så gick det till slut :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för feedback!

Efter sista inlägget så kunde man misstänka startmotorn, men jag har ganska ofta sett att det kan vara andra problem (oftast en kabel som är delvis av).

Var på väg att skriva att innan man ger sig på att byta startmotor (dels köpa en ny startmotor men framförallt jobbet) så ska man vara RIKTIGT säker på att det verkligen är startmotorn som är problemet :-)

Du förstår nog varför nu det är värt att lägga runt 3 minuter på felsökning :-)

På en motor jag kan och kommer åt saker på (dvs en innan typ 2005) så kan jag typiskt ringa in vilken komponent det är problem med (vid denna typ av felscenario) på under 3 minuter - det tar inte längre tid att peka ut med säkerhet vad som är problemet och vad som inte är problemet.

Men många är mycket negativt inställda till felsökning vilket jag inte riktigt förstår.

Om du bara visste hur många batterier och startmotorer det har bytts runt om i landet helt i onödan - ligger dubbelvikt av skratt ibland :-) Det brukar bli att det byts komponenter man vet om och kan namnet på och man hört andra prata om - man börjar med att köpa nytt batteri, sen köper man ny startmotor, sen byter man bränslefilter och sist försöker man hitta och byta något relä (vissa letar efter ett bränslepumprelä och vissa letar efter ett startmotorrelä). Därefter lämnar man in den till den billigaste verkstad som går att hitta som säger att man måste byta motorstyrenheten för 10 papp. Till slut lämnar man in den till en kunnig verkstad som hittar att det bara är kabeln till solenoiden som gnagts av och skarvar ihop den :-)

Troligtvis solenoiden som gett upp helt och hållet (eller kärvat fast helt och hållet). Gissar på att du bänktestat den redan och den är stendöd? Banka lite med en hammare på solenoiden och se om den beter sig annorlunda - du behöver ju liksom inte vara rädd om den gamla startmotorn längre.

Ta gärna isär startmotorn - är riktigt intressant!

I den här tråden så har jag samlat lite bilder och videos (har inga själv som är sådär bra) om hur det fungerar - speciellt solenoiden är intressant!
Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack!
Ja det kändes starkt att det var just startmotor.
Sen så klart att jag inte skulle skruva den om jag märkte att nån av kablarna var av eller såg konstigt ut ;)

Ja den gamla bänktestade jag och den var helt död.
Jag hade sett nå video på youtube att nån renoverar startmotor genom att köpa nya kontakter, kolborstar och lite sånt så kan man göra i princip en ny startmotor igen. Inget jag har tid för egentligen men det vore intressant att få testa. Kanske plockar jag isär den nån dag så kan jag lägga ut lite bilder.
Om det var enbsrt solenoid borde inte motorn fortsätta snurra men utan att hoppa ur bara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, ingen idé att renovera om man inte vet vad man håller på med eller om den har märkliga fel eller intermittenta fel. Det är mer än bara några kolborstar som kan gå fel i en startmotor.

Kan vara mycket.
En komponent som tar mycket stryk är "reläet" inuti solenoiden - det är den brytare där all ström till startmotorn går igenom. Inte ovanligt den är halvt sönderbränd.
Om den är delvis defekt så kan det bli att solenoiden rör på sig men brytaren ger ingen bra kontakt och startmotorn får dåligt med spänning/ström och kanske orkar dra runt lite eller inget alls.
Kanske det är dålig kontakt eller att solenoiden är dålig och inte klarar att vara i utskjutet läge. När man lägger på den där styrspänningen på solenoiden så skjuts en kolv fram (elektromagnetism) som trycker fram drevet på startmotorn och kort därefter sluter den där brytaren.
Som sagt kan vara tusen saker.

Hittade faktiskt några bilder när jag dissekerade en gammal heffaklump till startmotor (var nyfiken på hur en såpass gammal startmotor såg ut inuti).

Lägger upp bilderna om några minuter...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bild 1 Länk

Såhär ser det ju ut på de flesta startmotorer till BMW (så länge de inte är alltför nya).

Den mindre anslutningen styr solenoiden och därmed hela startmotorn.
Den stora anslutningen till vänster i bild är ju strömmatningen till hela startmotorn, den är alltid kopplat direkt till batteri och/eller generator.
Den stora anslutningen till höger i bild matar den stora elmotorn med ström.

Men notera att den där lilla solenoiden agerar som strömbrytare.
I icke-aktiverat tillstånd så är det en öppen krets mellan dessa två stora anslutningar (och den stora elmotorn får ingen ström).

Allt är förresten jordat via startmotorn och via blocket.

Bild 2 Länk

Här har jag sågat av "locket" på solenoiden.

I "locket" kan man se de två stora anslutningarna.

I själva solenoiden kan man se en stor kopparbricka.
Det är själva strömbrytaren.
När kolven i solenoiden skjuts framåt av den elektromagnetiska kraften,
så går denna kopparbricka emot dessa två stora anslutningar,
detta sluter kretsen och all startström till den stora elmotorn leds härigenom,
strömmen går in via den ena stora anslutningen på solenoiden,
ut genom den andra stora anslutningen på solenoiden,
via en typiskt flätad kabel in i den stora elmotorn som drivs runt.

Bild 3 Länk

Men på den där kolven i solenoiden sitter en även en kopplingsarm fast.
När kolven i solenoiden rör sig framåt så trycks även denna kopplingsarm framåt (den som jag håller i handen).
Denna kopplingsarm trycker fram det lilla drevet som efter ett tag krånglar sig in i tänderna på kransen på svänghjulet.

Bild 4 Länk

Notera att splinesen är vridna för den delen som skjuter fram det lilla drevet.

Det är för att lösa problemet med att tänderna på kransen på svänghjulet inte alltid är alignat med drevets tänder. Man ser även att tänderna på drevet är fasade för att alltid glida åt ena eller andra hållet samtidigt som det roteras.
Det gör att det mer eller mindre alltid lyckats krångla sig in rätt bland alla tänderna varje gång man försöker starta.

Värt att notera att det är gjort på så sätt i solenoiden att den där kopplingsarmen skjuts framåt och drevet är i full kontakt med kransens tänder innan den där kopparplattan når fram till anslutningarna och börja leda ström.
Man säkerställer allltså att alla kuggar är i rätt position innan man släpper på strömmen.

Ni kanske hört någon gång en startmotor som låter som om man tror att det är en turbofan man startar och inte en bilmotor.
Då har något hänt eller gått sönder som gör att det där drevet inte trycks ut alls (i det här exemplet kanske kopplingsarmen gått av).
Det gör att kopparplattan när fram till anslutningarna och börja leda ström fast drevet sitter långt inne i startmotorn utan något motstånd alls och snurrar så fort det bara kan :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.