|
|
|
|---|---|
skånepappa |
Hej! Jag har googlat men inte hittat rätt. När jag startade bilen häromdan och gav gas med dörren öppen hördes ett vinande ljud. Stod på tomgång och gasade till, medelhårt. När gasljudet liksom ebbade ut hördes vinandet, inte vrålhögt men nog så högt för att höras 😳. Jag kan inte lokalisera det själv men antar det kommer från motorrummet. Vad kan nu detta vara, tror vi? Tjuvluft? Turbo? Jag har tidigare klagat på att bilen liksom inte växlar så mjukt (främst 1-3) utan mer drar ut på växlingarna (både när den är kall och varm). Nu det senaste känns det ännu mer som att bilen tappat kraft, krävs mer gas för att liksom hinna ut i en rondell eller korsning. Likadant upplever jag att bilen typ stannar upp och tänker till ngn sekund innan den skjuter iväg vid nedväxling i samband med omkörningar. Bilen, 320 d xdrive automat har gått 14500 mil Hänger allt ihop? Tacksam för hjälp! Magnus |
|
Inget konkret svar från mig men min E91 diesel har också fått ett slags vinande ljud på sistone och jag misstänker ett lager på någon av "fläktremmens" trissor - förhoppningsvis spännrullen. Det kommer och går lite för mig, kanske beroende på temperatur och klimat. Borde gå att testa genom att ta bort remmen temporärt och se om ljudet är kvar. |
|
skånepappa |
Hej Ancan och tack för ditt svar. Jag är inte så praktiskt lagd och har inte testat det du nämnde. Ljudet hörs fortfarande men inte så att det stör, eller har jag vant mig? Värre är det med den sega växlingen (1-3), känns som om bilen liksom hämtar andan. Jag ska försöka förklara. Exempel: Jag ger ungefär halv gas. Först ligger den kvar länge på tvåan och det känns som om den ska varva upp sig tills något exploderar. Sen när hastighetsmätaren står på ca 35.-40 km/h slår den i trean och då kommer det där som känns som den hämtar andan. Tror varvmätaren ligger på 2000 eller strax över då. I motorvägsfart är det inte alls samma sak. Om jag håller 110 och ökar gastrycket lite är jag snabbt som attan uppe på 140 utan att det känns konstigt. Märkligt. Däremot om jag ska köra om och vill göra en kick down tar det liksom någon sekund innan bilen reagerar och skjuter i väg. Så seg vill jag inte minnas att den var från början när jag köpte den för två år sedan. Någon tanke? Tack i övrigt för ett bra forum, lär mig sjukt mycket här! |
|
Du får kolla alla slangar så dom är hela .... Kolla även att locket där man fyller på olja är ordentligt åtdraget... |
|
|
Gör ett röktest av insuget - då ser du direkt om det läcker någonstans. Spontant tycker jag det låter som tjuvluft. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.