AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.347

Renovering av S62B50

Hej!

Går i tankarna om man skulle införskaffa en M5 e39 som ersättare åt 540... Men de är ju till åren nu, och att räkna med att en sådan ska gå problemfritt känns orealistiskt. Lite sugen på en som tycks vara fin, men har gått 27000 mil. Det är mycket, kanske vad den beräknade livslängden är på en sådan. Försöker därför göra en uppskattning om hur mycket jobb / pengar man kan tänkas behöva plöja ner utöver inköpspriset.

Hur tänker ni? "gasa tills det rasar"- principen? Dvs man servar enligt intervall, men gör inget mer än så och tar problemen när de kommer.

"Better safe than sorry"- principen? Tänker i så fall att man lyfter ur motorn till hösten och lämnar iväg den på en renovering. Är det ens rimligt, finns det de som håller på med dessa eller liknande motorer "till vardags" och har maskiner och kunskapen att göra fullgoda jobb? Och dessutom till ett motiverat pris? En traditionell BMW-verkstad tar säkert ett par tusenlappar i timmen, saknar rutin och maskiner, så det antar jag är orimligt även om de sitter med verkstadsmanualerna.

Vad skulle man kunna "höfta" i pris i så fall? Byte av alla lager, tätningar och kanske slänga i h-profilstakar och nya kolvar? Tänker att topparna bör gås igenom också "när man ändå håller på", och de kan ju även behöva planas. Det är väl framförallt arbetskostnaden jag tänker på, resten kan man ju räkna på / styra själv till viss del ang. stakarna osv. Ska man räkna med 20k? 50k? + material då. Är det gångbart? Har ni egna erfarenheter? Bör man kunna göra renoveringen själv om man funderar på att skaffa en sådan bil?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Finns nog många som kan meka S62 åt dig, Köhler racing, PPF, Motornord mfl. Det kostar nog en slant. Har sett M5or som gått långt över 30000 mil så du kan säkert gasa tills saker går sönder o fixa efterhand men om du vill att motorn ska gå som den var ny så är säkert total genomgång på sin plats. Jag hade dock inte varit orolig över block eller topp utan mer prioriterat att allt kring Vanos är i sin ordning då det har stor inverkan på prestandan om så ej är fallet.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det är inget direkt speciellt med att renovera en S62 till standardspec. Det är grunden samma jobb som vilken motor som helst.
Det spelar stort sett ingen vad det står på ventilkåpan det kostar samma per cylinder att renovera en fyrvetilstopp.

Vill du bara sova lungt så skulle jag byta vevlager preventivt. Det är inte speciellt dyrt eller mycket jobb. Det är ett stående tips för högvarviga motorer.
Tack för svaren!

Jag följde "Alpinabiturbo"s tips och ringde Köhler racing, och jag fick ett väldigt gott intryck av dem då de var med och tankebollade vilket jag uppskattade väldigt mycket!

Gasa: Det beror ju på hur seriös man vill vara, sen vill man ju undvika skojare om man inte gör det själv. I mitt fall så känner jag att i nuläget vill jag inte riva ner en sådan motor. Men absolut, min tanke var också i första hand att byta lager och packningar i sådant fall. Men samtidigt, gör man det så vill man ju byta stakar. Och då kan man ju lika gärna byta kolvar etc etc... Det är ju en V-motor också, så man har ju dubbelt av en hel del om man jämför mot en S38 eller S55 eller vad man nu har som alternativ.

Kontentan blev att jag nog släpper denna bilen dock. 200k för en bil med 27k mil på nacken känns sådär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.