|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag bytte precis bromsservot på min e39 pga att det gamla blivit fyllt med vatten såsom på många andra e39:or. Den nya boostern fungerar fint och vi ser ut att ha fått till det med luftning etc. Bromsljuset är däremot igång konstant. Det verkar som att pedalen hade behövt trycka till brytaren för bromsljuset ytterligare någon millimeter för att släcka ljuset. Tills vidare har jag satt en möbeltass på pedalen för att få till de extra millimeterna, men det känns inte som någon vidare lösning på längre sikt. Går det att justera brytaren på något sätt? Jag har dubbelkollat att servot är ordentligt åtdraget och jag tror inte att man kan montera det på ett felaktigt sätt. Mvh Rasmus | |
|
Vet du att det handlar om en mekanisk kontakt? På min ungefär lika gamla bil är det en beröringsfri Hallgivare, som kan justeras i förhållande till pedalen. Det där med att en möbeltass hjälper i ditt fall tyder ju på mekanisk brytare, men den borde naturligtvis gå att justera läget på. Du får helt enkelt krypa in och titta. /Lennart |
|
|
Hej! Jag är nästan helt hundra på att det är en mekanisk kontakt. Brytaren ser ut ungefär som på bilden i länken: Länk Jag har såklart försökt att hitta en justeringsmöjlighet, men det är inte helt uppenbart enligt mig. Därför sökte jag facit här. ;) Jag får ta en vända till garaget senare idag och kolla en gång till! Mvh Rasmus |
|
|
OK, du har nog rätt. Fast denna kontakt förekom på E39 av din åldersgrupp: Länk Räfflorna på sidan tillhör justeringen. /Lennart |
|
|
Om det är den brytaren du visar på bilden, så vill jag minnas att den anpassar /justerar sig första gången den sitter monterad och bromspedalen trycks ned. Finns nya att köpa på nätet för ca 150 kr. Jag hade en sådan kontakt på en e36 och kontakten gick sönder typ vartannat år. Den nya kontakten är lätt att montera. Den gamla kan dock vara knepig att få loss. Enklast var att ta ett löst bågfilsblad och såga av kontakten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.