|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mellan tumme och pekfinger så räknar man 1000 spänn per hästkraft. 100 k om man skruvar själv ja då blir det bond meck. Grabbarna som kan tar runt 1500 i timmen eller så lämnar du grejerna till en som är ”billig” då blir det inget seriöst bygge. Enkel matte, räkna delarna bara det stoppar inte med 100 k sen skall någon köra bilen i bänk ja 20 till 30 k... det rullar fort när det ska bli roligt... :) |
|
|
Det är såpass även med turbo. Det går ju iofs att få ut runt 500hk ur en B58 endast med mappning och down pipe. Men antar att de då krävs lite mer om man skall upp emot 600 700. Förövrigt intressant ämne. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om du lämnar bort allt så skulle jag tippa på närmare 300K ja, finns färdiga turbo- och bränsle-kit att köpa som en vanlig verkstad kan montera åt dig om dom inte är helt pantade och kan läsa en manual. Sen måste motorn mappas i bänk. Vargas Turbo Technologies: Länk DOC Race: Länk Smidd vev är inget unikt för B58, det har BMW haft sedan Finska vinterkriget (ta det med en nypa salt). Tillförlitligheten för de hästkrafter som TS vill åt är inga problem på varken N54 eller N55, finns oöppnade/standard N54 som bromsar ca 850 hästkrafter på hjulen vilket är en bra bit över 900 hästkrafter i motorn. Men för ren toppeffekt så har B58 en stabilare konstruktion i.o.m. closed deck. 1.000:-/hk är väl ändå en gammal riktlinje från tiden när bilar inte hade turbo? |
|
Kanske det men inte i N55. Mkt annat som skiljer förutom closed deck. Ex större turbo dubbla vatten pumpar , vattenkyld CAC högre kapacitet på bränslesystem kraftigare lagringar....... Vad jag vet pallar inte N55 mer än 370 innan du får börja byta hårdvara. (Kanske därför S55 nu är STD i m2 comp) Steg två verkar kräva ny CAC förutom mappning och down pipe. Skall du dessutom försöka närma dig 475 krävs ny turbo. Efter det räcker inte bränsle systemet till. Etc.... Jag tänkte mest att B58 kanske kunde vara ett bättre urspungmsterial för trimning. |
|
| Men inser att om man skall upp till 800 - 900 Hk så lär man nog få byta hårdvara även i B58 an. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
När du nämner hårdvara, pratar du om interna eller externa komponenter då? Oavsett ursprungsmotor kommer du behöva byta ut i princip allt det externa om du vill komma upp i 600-700 hästkrafter, även på en B58. |
|
B58 an klarar 500 ,+ med bara mappning lite bättre utflöde. Utan/större cat. N55 får problem med insugstemp redan vid 370 typ. Har inte sett någon testa B58 med 600. Men ifrågasätter inte vad du skriver men tror utan att veta att det kanske räcker med turbon. Kylsystem och bränsle system verkar kunna funka? Om man räknar på det. |
|
| 428, hänvisa gärna till källan att N55 inte har smidd vevaxel! Det är jag nyfiken på att lära mig mer om. :) | |
|
Tyvärr inte stakarna heller... Hänger inte riktigt med i din frågeställning. Det är väl hyffsat allmänt känd fakta att N55 är en ganska klen konstruktion i jämförelse. Kan inte länka från paddan. Bara googla på respektive motor och läsa. |
|
|
@Grelle Exempelvis nämns det här. Länk |
|
|
428 Är du nöjd med din 440 Fyrhjuling? Börjar fundera på en 340/440....! Om man kan komma upp i 500HK så lätt som du påstår så verkar ju det vara ett smartare val. - Drink Russian - Wear Italian - Kiss French - Drive German - |
|
|
Westerlund Tack! - Drink Russian - Wear Italian - Kiss French - Drive German - |
|
|
Jodå den funkar som bruksbil. Nu är den bara lätt trimmad och inte riktigt på samma planet som du efterfrågar. Om du klarar dig med runt 500 så verkar det inte krävas speciellt mkt. Men över så kan det mycket väl stämma med vad Westersund skriver. Vidare så vill jag poängtera att jag själv har ingen praktisk erfarenhet av trimning på dessa nivåer. Dock lite teoretisk koll på motorkonstrution. |
|
|
Det finns såklart olika varianter av N55 men svårt att hitta bra info om de andra modellerna än basversionen. Det verkar som att M235i har smidd vevaxel och smidda kolvstakar. Länk Sedan har versionen i M2 mer uppgraderingar Länk Så att säga att N55 inte har smidd vevaxel stämmer inte över hela paletten. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det verkar vara olika bud om vevaxeln i N55, men det verkar som att BMW har frångått smidd vevaxel mer och mer. Förr var det mer regel än undantag att vevaxeln var smidd i BMW (även på sugmotorer), men stakar och kolvar brukar oftast vara gjutna. |
|
Nu handlar väl tråden om 335 inte M2. Alla serösa artiklar jag läst hävdar motsatsen när det gäller x35 varianten. M2 varianten av N55 är dock modifierad helt i enlighet med din andra länk. Dessutom visar ju artikeln just hur mycket som krävdes för endast 370HK med N55 i m2? Eller har jag missat nåt? |
|
|
Om man nu är lite tekniknörd. Här kommer en serie klipp från tuben som på ett bra sätt beskriver hur det funkar och vad som krävs. Dessutom 1000HK +. Dock verkar det krävas en hel del mer än för 500 och det blir nog ganska dyrt. Supra dock BMW B58 motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.