AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.135

BMW 335 F30 —> Trimma upp till 600HK-700HK ?

Sida 1 av 2
Hej alla!

Funderar på att köpa en 335:a F30 karossen, Fyrhjulsdrift, Manuell.
Det är ganska självklart för mig hur man får ut ca 420HK-450HK.
MEN, jag vill ligga över 600HK, helst runt 700HK, ska inte köra bana,
men en och en annan rödljus, och en del 402m, med andra ord ett seriöst bygge,
bilen ska HÅLLA.
Så som rubriken lyder,
1. Spelar det någon roll om det är en diesel eller en bensinare ?
2. Vad behöver man göra ”Trimmässigt” för att landa på dessa siffror ?
3. Vad mera behövs bytas ut för att bilen ska hålla ?
4. Hur mycket tror ni att alla dela som ska bytas ut kommer kosta ? Ungefär ?
5. Hur mycket tror ni att arbetet kommer kosta ? Ungefär ?

Tacksam för alla svar!

- Drink Russian - Wear Italian - Kiss French - Drive German -
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Bilen börjar bli till åren så det gäller att hitta en bil som gått lite typ 3 till 4000 mil annars får du göra bilen typ plåtren och bygga från 0. Låter som ett totalt motorbygge med allt vad som hör till så en kvalificerad gissning är 3 till 400 000 för ett riktigt bygge då är inte bilen med.
Min tanke är precis det du skrev, att köpa en som har rullat ganska lite. Har hållit utkik på blocket ca 2-3 månader, det dyker upp en och en annan som har rullat mellan 4000-5500 mil, men dem finns ju för F inte med manuella lådor, har hittat någon, med då är den inte Fyrhjulsdrift. Just nu finns det en som är Fyrhjulsdrift och rullat ganska lite, jag gillar färgen också, men den är Automat och Diesel!!!! Blir galen 😃

Jag vet att på M3:an E46 är det ganska enkelt att göra om automatlådan till manuell, såg det på ett avsnitt av ”Wheeler Dealer”.
Men vet ej om det går med F30

Jag vet att på M3:an E46 är det ganska enkelt att göra om automatlådan till manuell, såg det på ett avsnitt av ”Wheeler Dealer”.
Men vet ej om det går med F30

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Skulle satsa på en 340 om det skall hålla.

B58 an är i grunden en betydligt robustare konstruktion än n55.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
1. En bensinare kommer vara enklare att ta upp till dom hästkrafterna du är ute efter, men en diesel kan komma ganska nära men med mycket mer vrid. Mest för att det byggs mera på bensinare och finns mer kunskap. En manuell låda kommer hålla längre än en automat, dieseln såldes aldrig med manuell låda tror jag oavsett bak- eller fyrhjulsdrift.

2. Koppling, svänghjul, grenrör, grovt avgassystem, större turbo, större wastegate, större dumpventil, grövre rör på trycksidan, stor intercooler, byta/lägga till en soppapump och mappning av original styrsystem om det är möjligt eller ett eftermarknadsstyrsystem. Inte så insatt på just N55 men på N54 ansågs det i början att direktinsprutningen inte höll måttet, men det senaste jag läst är att det är pumpen som inte räcker till. Spridarna ska teoretiskt räcka för 1000+ hk. Kanske är likadant på N55? På N54 håller bottendelen och toppen flödar tillräckligt för över 800 hk.

3. Förr eller senare är det något som kommer gå sönder, räkna inte med något annat. På en 335:a är allt överdimensionerat, men det är inte gjort för 600-700 hk under längre stunder. Ett favoritklipp på en BMW E90 med N54 med orörd topp och bottendel med 830 hk på hjulen:

4. Hur mycket kan du skruva och tillverka själv? Räkna med minst 100K om du gör allt jobb själv.

5. Gör du inget själv får du nog lägga till ytterligare 100K, om det räcker.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
För 600-700 hk behövs ingen B58 även om ett closed deck block i grunden tål mer hk. Finns gott om N54/N55 med orörd bottendel som kör omkring med 600-700 hk.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
1. Skulle satsat på bensinare för att få tillgång till kunskap utanför Europa och där är diesel inte populärt.
3. Fyrhjulsdriften är ju inte känd för sin tillförlitlighet och den i sig ökar ju belastningen på mycket annat. Jag förstår du vill ha det för snabba starter men det blir ju ytterligare en felkälla.
4. 75-150’ Är min gissning
5. 25-150’ Är min gissning
428
Tack för svar,
Har alltid trott att det är samma motor i dem bilarna med skillnaden av lite små modd
som ger dem lite extra hästarna! Men så är inte fallet alltså!?!?

42
785
428
Även smidd vevaxel och stakar etc....

Men endast aett tips eftersom TS highlightade just hållbarhet.

Westerlund

Tack så mycket för utförligt svar.
Har själv gissat på Bensinare också!
Kan inte skruva någonting själv i dem nivåerna —> måste lämna in den
(Eller hitta någon som är kunnig och kan tänka sig göra allt för en klumpsumma)
Så då ska jag räkna med ca 300.000kr för allt tror du???

Du vill bygga en bil med 700hk och du ställer en fråga som
"1. Spelar det någon roll om det är en diesel eller en bensinare ?"
42
785
428

Kan inte länka med paddan. Men googla B58 vs N55 så tror jag att det poppar upp en riktigt bra artikel som beskriver skillnaderna. Dock på engelska.

Kan själv bara basic motorkonstrution. Men det finns en "pellepirat" på forat som verkar ha bra koll på trimning.

Grelle

Tack!
Ja, precis, starten bla.
Är inte det att föredra då??
Varför kommer det bli mera problem?

Fredde 123

Med tanke på att Bensinaren och Dieseln utvecklar samma HK i stort sett fast men annan vrid —> så, jaa, jag ställde den frågan!
Förlåt att alla inte är BILGUDAR som dig.

428

Tack så mycket!

42
785
428
Absolut ingen expert. Men vad jag har kunnat läsa mig till så kör många av de extrem trimmade med x drive just för att få snabbare starter. Tom M4 an med 430 HK är ju inte helt enkel attt få iväg. Dock får de ha med sig reservdelar för löpande reparationer.😉
42
785
428
Ett tips till.

Testa och flytta tråden till trimforat.

Vet inte men antar de som trimmar hänger där.
428 och Grelle

Är det någonting man kan göra/byta/förstärka så att man minskar belastningen och kan då ha en fyrhjulsdriven utan att den går sönder ”titt som tätt”

42
785
428
Tyvärr utanför mitt kunskapsområde.

Men igen testa i trimforat. Finns massor av hen's 😋 med riktig kunskap.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.