|
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver lite 'konsumenttips', hur ska jag göra i detta läge: För tre veckor sedan uppstår två fel på min F07 GT: - vid start varnar bilen för 'increased battery discharge when stationary' - höger bak sjunker ner under natten vid ett tillfälle Båda felen återkommer inte dagligen men det första återkommer efter ett par dagar en gång till, inte vid varje start. Jag åker bort till BMW i Mölndal som erbjuder två felsökningar: luftfjädring á 800kr och elsystem á 2000kr. Sagt och gjort, bilen lämnas in. Efter en dag och en natt hittas inga fel. Jag betalar 2800kr och ombeds komma tillbaka om felen återkommer. Batteriet bedöms vara i toppskick (underhållsladdas med fast laddare sedan bilen var ny), utläsning av felkoder ger ingen indikation på 'increased battery discharge'. Bälgarna i luftfjädringen är hela, kompressorn går som den ska. Alltså: inga fel. Igår när jag ska starta bilen har den sjunkit ner höger bak och bilen varnar för 'increased battery discharge when stationary'... Så var tycker ni, vad ska jag göra nu? Båda felen täcks sannolikt av maskinskadeförsäkringen men måste ju 'bevisas' för att kunna ersättas. Är det rimligt att jag lämnar in bilen igen, betalar 3000kr igen, med risk för 'blankt papper' igen eller finns något mer begåvat sätt att hantera detta? Hur hade ni gjort? /M Mina bilar: Länk | |
|
Efter att den sjunkit ned höger bak, går kompressorn igång och lyfter bilen igen? Matthias |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Knepigt läge. Men är bälgen med ledningar såpat och är tät så återstår väl egentligen bara ventilpaketet på kompressorn som strular sporadiskt. Varning för hög batteriurladdning är ju en följetång på bilar med värmare tex de drar rätt mycket kräm vid uppstart och då suger det kraft från batteriet och då kommer de varning ibland som brukar försvinna när man kört en stund och startat om bilen. Kortkörare drabbas oftast. Går kompressorn och reglerar även när bilen är avstängd ? Isåfall så är det väl den som drar ur batteriet. Går spänning ned för lågt stängs ju vissa funktioner av liksom kompressorn har ett skydd så den inte brinner upp. Väldigt märkligt att det inte finns felkoder sparat i minnet det borde det göra. Borde väl även ge nån typ av varning för nivåregleringsfel i bilens displayer. Känns lite som dom inte har gjort sitt jobb ordentligt råda dig till vad du ska göra är ju svårt men du bör nog ta ett snack med dom. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| När min bil började sjunka var det till en början sporadiskt, dvs den kunde sjunka en natt för att sen hålla i flera dagar. Efter tid sjönk den mer ofta för att till sist alltid göra det, byte av bälgar löste problemet. Jag skulle inte utesluta bälgarna helt för att dom klarat ett test, antar att mina också skulle klarat det när den inte sjönk. Lycka till! | |
|
@matthias, bilen höjs till normalt läge så snart bilen startas. Kompressorn går ej när bilen är avstängd, varningen om 'discharge' kommer innan bilen startas, när tändningen slås på. Ratten går ej ner i rätt läge när detta händer. Battery Discharge: jag har bilen kopplad till underhållsladdare (fast monterad DEFA sedan bilen var ny). Batteriet testat av verkstad och i perfekt kondis. Gick ej att ladda mer när de testade! Det som gör mig orolig är att jag hade samma felmeddelande för ett par år sedan: den gången berodde det på att BMW glömt lägga en kittskarv efter ett plåtjobb i de bakre regionerna, vatten läckte ner i batteribaljan bak, slog ut ett antal styrenheter, kortslöt en del andra vilket triggade denna 'discharge'. Jag är alltså skraj för att någon gammal oxidering eller liknande nu ger sig till känna igen. Inget läckage nu. Hmm... /M Mina bilar: Länk |
|
| Hur gammalt är batteriet? | |
|
@blixten batteriet är nästan fem år gammalt men som sagt i toppkondition efter test eftersom det underhållsladdats sedan nytt. BMW har själva testat och bekräftar att batteriet är friskt. I andra bilen har jag ett åtta år gammalt batteri som också är i toppskick pga underhållsladdning. /M Mina bilar: Länk |
|
| Har du Keyless Go? Så fall kan handtaget (förardörren) va sönder och den ligger och triggrar hela tiden, vilket leder till batteriurladdning. | |
|
Nej, har ej Comfort Access. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.