|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft en 335i från 2012 sen några veckor tillbaka, men jag upplever att den tar väldigt lång tid tills motorn kommer upp i arbetstemperatur. Körde till jobbet idag som är en sträcka på 10km som tar cirka 10-15min men mätarnålen va knappt över 70 grader sträcket, är det normalt att de tar tid innan motorn blir varm eller kan de vara något fel? Tacksam för svar MVH Micke | |
|
Som (kanske inte helt rättvisande) jämförelse tar vår diesel F31:a ca 2-3 mils lugn landsvägskörning innan den ligger rakt upp i temperatur...då är det iofs en diesel med liten överskottsvärme. Men du får tänka på att det är inte vattentemperaturen som visas i din bil utan oljetemperaturen och den brukar ta längre tid på sig att komma upp i temperatur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej! Oj 2-3 mil de va länge. Jaha de är oljetempen som visas, trodde de va vattentempen. Men då kanske de är normalt. | |
|
Jag tycker det låter som väl lång tid för att bli varm på en bensinsexa. Om det inte är alltför dyrt och komplext hade jag bytt termostaten på vinst och förlust, annars hade jag försökt använda något OBD2-instrument för att se hur vattentemperaturen ändrar sig över tid. När jag har haft lånebilar med diesel-fyror i sig har jag som Johan B upplevt att det tar ett pa tre mil innan nålen står på normal, men med min diesel-sexa så kommer jag i stort sett alltid upp till normalläge inom en mil, även mitt i vintern. En bensin-sexa borde bli varm snabbare än så. |
|
|
Till att börja med så är det inte bara sträckan som spelar roll, utan vilket arbete som utförs. Har man ex 10 snälla km i låg fart, kanske i stadsmiljö samt lite landsväg så går det inte att jämföra med om man har nära till motorvägen och kör mest där. Jag personligen tar det dessutom lugnt första halvmilen och det spär på tiden. Sen så är sexan i 35i en snål historia med nästan 7 liter olja så det tar tid innan den får upp oljetempen. Vattnet däremot går mycket fortare och jag upplever att jag får relevant värme i bilen redan efter 2-3 km. Min 335:a som jag har haft som ny beter sig likvärdigt. Jag har ca 12-13 km och tar då motorvägen halva sträckan för att få upp tempen på daglig basis. Jag har i runda slängar 80-gradig olja efter en sån tur. Jag tror inte det är något fel alls på TS bil. |
|
| Ser nu också att körtid uppgetts. Om det är 10 km på 15 min så talar vi om en snitthastighet på 40 km/h. Det är en anledning till att det tar tid. Det behövs väldigt lite effekt för den hastigheten. Om det däremot är 60 km/h i snitt så går det förstås fortare. Jag kan kolla min oljetemp när jag åker till jobbet nästa gång. | |
| Ja du får gärna kolla din oljetemp nästa gång du kör till jobbet. Kanske är så som du säger att de är normalt med tanke på att sträckan jag kör till jobbet är max 60km/h med snittfart på ca 40. | |
|
Man kan kolla motortempen i dolda menyn. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Återkoppling, körde idag till jobbet 13 km och 48 km/h i snittfart, startade med bilen i varmgarage 18°C slutresultat olja 104°C. Provade även i helgen att ha bilen ute och startade då med ca 10°C lägre temperatur och det påverkade oljetempen med ungefär 15°C. | |
|
De låter som att oljetempen snabbare kommer upp i temperatur på din bil. Men skulle vara intressant att kunna se kylartempen istället. Någon sa att de ska gå att kolla i dolda menyn men de gick inte. Tack för återkoppling alla fall. |
|
|
Vad var det som inte gick? Komma in i menyn? Låsa upp med summan av chassinr? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.