|
|
|
|---|---|
|
Har en E91 325XI med ett vinande lätt morrande ljud som låter klassiskt hjullager, dvs det börjar höras vid ca 60 kmh och ökar ju fortare det går, svänger jag höger under färd så försvinner det vilket normalt sett borde tyda på höger sida. Eller hur? Lyfte upp bilen idag för tredje gången och kollade alla hjulen men icke en tillstymmelse till kännbart glapp i något hjullager, däremot hittade jag glapp i höger parallellstag, inte yttre styrleden utan där inne under damasken. Har helt nya däck runt om och gjorde en fyrhjulsinställning förra veckan men dom märkte tydligen inte att parallellstaget glappade. Kan det vara staget som gör detta ljud då kanske framhjulen strävar utåt (toe out) vid fart eller vad sjutton kan det vara? Kan det vara ett lager trots det inte går att känna ?? | |
|
Var trött igår så jag svarar mig själv... Men självklart måste det ju vara ett begynnande lager eftersom ljudet följer med hjulens rotation. Konstigt att det inte känns. |
|
| Det är ofta det inte känns att lagret är dåligt när man drar i hjulet. Bromsklossarna ligger tex ofta så pass nära skivan att de, så att säga, håller fast hjulet när man drar i det och maskerar eventuellt glapp. | |
| Ja det kan omöjligt inte vara något annat. | |
|
Drivknut, hur ser damasken ut? Men det borde ha synts vid hjulinställningen. Mer troligt med hjullager. Enklast är att känna efter värme runt navcentrum på fälgen. |
|
|
De hjullager bak jag bytt på min E91a har låtit bra illa men inte gått känna ngt glapp i hjulet. Angående vilken sida det är map på vilket håll det låter mer ner man svänger åt ngt håll..... alltid vanskligt att gissa så. Var säker på att det var en sida men när vi hissade upp bilen på pallbockar och körde "i luften" och lyssnade så var det andra sidan som var dålig, så där hade jag bytt fel lager. Iofs så ett år senare var det dags för den andra sidan.... /Kent |
|
|
Hade värme tidigare vid navet på ena sidan bak men det var ett kärvande bromsok som inte gillade att jag bytte skivor och belägg, bytte oket häromdagen och det är nu bra och vibrationerna från det är borta. Likaså värmen. Hade bara bilen upplyft på dragkroken resp en långsida i taget och då gick det inte att känna något glapp alls, ej heller om jag lade handen på fjädrarna och roterade hjulen så kändes något. Drivaxeldamaskerna såg fina ut runt om. |
|
|
Kör några mil, stanna och känn direkt på fälgarnas centrum om någon är lite varmare. Det är dock små skillnader vi snackar även om det låter stenkross. Samma sak med kännbart glapp, det är svårt att känna även om lagret är bra slut. // Magnus |
|
|
Har varit ute nu och kört ca 3-4 mil men icke, jag kan inte känna tillstymmelse till ljummet nav eller fälg, när jag kör sicksack typ som en F1 som värmer upp däcken så ändrar sig ljudet mellan höger och vänstersväng så det borde ju inte vara något annat, men det visar väl sig. Ska byta styrstaget i alla fall före besiktningen och typiskt jag nyss gjort en fyrhjulsinställning. Ska ta mig in på en lyft och köra bilen med alla fyra hjulen i luften och se. Tack för alla tips och trix :) |
|
|
Lindgren67: Om du ska lyfta upp bilen och lyssna... gör som min broder brukar göra och använd ngt som ett "stetoskop" typ och lyssna mot lagerspindeln (det som inte snurrar) när det snurrar. Har du ett! dåligt hjullager så låter det som en "stenkross" mot friska sidan, men har du båda så blir det ju inte ngn större skillnad mellan dem. /Kent |
|
| Okej, tack för tipset Kent. | |
|
Bra tips även i denna tråd Makeba:) Ska plocka fram mitt stetoskop innan jag beställer nytt lager till min E91a... |
|
|
Tänkte bara meddela hur det gått, jobbat mycket inte hunnit förrän nu i helgen. Besiktade bilen den 25:e och han reagerade inte heller på något glapp i hjullagren och jag har kliat mig gråhårig sista månaden med att försöka lyssna och komma på vad/vilket ljud/lager det kan vara, tyckte jag hade lite konstigt ljud när jag hissade upp bilen vid draget och snurrade på bakhjulen för hand, men inget glapp. Köpte två SKF lager samt nya nav från Autodoc och bytte allt i går, ett jädra slit med att få isär allt och det visade att lagret höger sida bak var riktigt genomruttet. Vänster sida var bytt men jag bytte det ändå eftersom jag köpt allt. Fick tillverka en egen avdragare med samma bultcirkel som navet för att pressa ur drivaxlarna, gick riktigt bra och tur jag hade en 10 tons verkstadspress då den fick bekänna färg när det kassa lagret skulle ur, pressa i dom nya gick lysande lätt och jag hade haft dom och naven i frysen några timmar före. Äntligen är det tyst på det svaga morrande och jag vill tacka alla för jättebra tips och info om att det kan faktiskt vara ett lager trots man inte känner något glapp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.