|
|
|
|---|---|
|
Har vad jag tror ett dåligt hjullager höger fram. Det ”knäpper” nån/ett par ggr varje hjulvarv höger fram när man exvis närmar sig en korsning och rullar sakta. Snurrar jag hjulet för hand tycker jag mig höra ett knak/knäppande då och då. Fälgen tar inte i fjäderben eller dyl. Jag tänker att det inte borde finnas så mycket mer som kan ge dessa symptom i framvagnen? Kikar jag i realoem verkar det vara samma till alla e90, men minns det som att finns med och utan sensorring? Eller är jag ute och cyklar här? Vågar man köpa skruvats egna eller ska man gå på febi/bilstein för 300kr mer? Eller ska jag rent av köpa lagret nån annan stans? I min drömvärld botar detta även mina vibrationer som kommer 105-120km/h... Bilen är en 330da med 24k mil. | |
|
Hej, Som jag skrev i din andra tråd har jag samma vibrationer. Som av en händelse har jag idag bytt hjullager vänster bak (höger bytt sedan tidigare) och ska precis iväg och hämta bilen. Märkte när jag bytte till sommardäcken att det var REJÄLT glapp så hade nog tur att det inte brakade ordentligt. Ska ta en tur och kan försöka återkoppla, men personligen vågar jag inte drömma om att detta botar vibrationerna... :-) |
|
|
Ja, man hoppas ju såklart:) I mitt fall finns inget glapp när jag känner och roterar, men det finns ju inte så många delar där framme som rör sig med hjulet... Ingen som har koll på om det finns flera varianter av lager, så jag inte köper fel? X-drive har ju såklart andra lager fram, men finns det olika till vanliga rwd? |
|
|
Vad jag kan se så är det samma lager fram på alla E90 och det här med eller utan sensorring på drivaxeln gäller ju bara bak på rwd. Däremot verkar det vara olika abs/impulsgivare fram.... Kanske beroende på vad man har för typ bak? /Kent |
|
|
Tack makeba! Då kör jag enligt artikelnummer på realoem. Impulsgivaren sitter väl separat, så den berör man inte vid själva lagerbytet? Dock bra att känna till när man ev byter en sådan längre fram. |
|
|
Stämmer bra, nämnde bara det i farten ifall du ska byta eller ngn annan läser... :) /Kent |
|
|
Tog av hjulet och bromsoket och det tickar/knackar fortfarande när jag snurrar skivan, så det blir ett nytt hjullager. Köper febi/bilstein om ingen hävdar att det finns bättre och billigare:) 1089kr känns rimligt... |
|
| Var skall du beställa lagret ? | |
|
Tänkte från Skruvat... Finns det nåt bättre ställe? Hört lite blandat om exvis Autodoc. |
|
| i ditt ställe hade jag även kollat upp vad ett FAG eller SKF lager kostar hos Mister auto och autodoc.de. Det kan visa sig att de kostar typ hälften. Eller inte. | |
| (ingen skillnad på 105-120-vibrationerna... :-)) | |
|
Ok, trist... Beställde lager igår, så återkommer efter bytet. Drömmen lever;) |
|
|
Lagret är nu bytt. Relativt smidigt jobb om man har tryckluft osv... Knackningarna är borta, bilen är tystare och rullar märkbart mjukare. Lyckat med andra ord. Problemet är att jag nu tycker att andra sidan känns dålig i jämförelse, så byter ev på den sidan också. Den bör ju vara på g den också.. Vibrationerna i fart är kvar, men kändes ev lite bättre. Ska köra lite mer innan jag uttalar mig säkert. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.