AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.131

Mätaren under varvräknaren

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Mätaren som sitter under varvräknaren på min 520i -84. Den som visar hur mycket bilen drar för tillfället. Har lite problem med den, om jag kör och gasar ligger den på max, om jag släpper går den ner på min. Rör jag sen gasen går den upp på max igen. Antar att det är något vakuum som tramsar. Något som har något förslag, var är den inkopplad? Någon som haft liknande problem!

Tack på förhand!

Mvh Magnus
"John Drake"
Det är normalt...om du är lite försiktig med gasen....
Så går den ej upp på max....eller ??

John Drake....
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!
Minsta lilla man rör på gasen, går den upp på max. Rör man inte gasen står den på min. På tomgången står den på max. Den fungerade tidigare, sen la den bara av. Den kanske inte är så viktigt, men man vill ju helst att allt ska fungera.

Mvh Magnus
Gemini__
Hejsan!

När man gasar lite raskt så är det naturligt att mätaren visar max bränsleåtgång, tyvärr =) Sedan när du släpper gasen när du har farten uppe så tror jag mätaren ska visa noll bränsleåtgång(kommer inte riktigt ihåg hur det var).Men jag är helt säker på att i hastigheter under 20 km/h ska mätaren stå på max.

Mvh:
Thomas

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Ja, men den visar antingen noll eller full. Den står aldrig i mitten eller nåt sånt. Släpper gasen = noll, nuddar vid gaspedalen = full. Den bara svajar fram åt tillbaka när man växlar o sånt!

Mvh Magnus
Det låter helt klart inte friskt! Vet dock inte vad det kan vara, men det ska inte bara stå på max eller min, du borde ju rimligen kunna få den att visa ex.vis 1 liters förbrukning.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Ja! Men frågan är bara hur?
Den fungerade när jag körde hem den ifrån stället där jag köpte den. Men sen helt plötsligt fungerar den inte. Någon som vet var den är inkopplad??

Mvh Magnus
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Om du är väldigt petig och har några slantar över så får du nog ta och köpa dig ett begangnat instrumenthus... Du kan ju sätta in din gamla hastighets/km räknare i det nya huset...

Ett nytt instrumenthus kostar allt från 500- 1000 skulle jag tro...
Det borde ju finnas et enklare sätt än at byta hela instrumenthuset. Hör med BMW, dom kan veta vad det är...

-ridern-

525i 1990 24V
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Man tycker att det borde göra det. Men frågan är om det är instrumenthuset. Skulle mer gissa på någon kabel, farsan sa att det var nåt med vakuum. Någon som vet om det inte finns någon reperationhandbok för bara 5-serien?? Ingen som vet var man kan hitta den i pdf-format eller nåt liknande?

Mvh Magnus
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Det som jag har fått veta/hört är att bränsleförbrukningsmätaren inte på något sätt styrs av vakuum utan endast av en nivåmätare i tanken och hastighetsmätaren (ev. någon mer komponent). Mitt förslag är att du börjar med att felsöka dessa två system och framförallt nivågivaren för den har en tendens att ärga sönder (i.a.f. var det så på min bil). Kolla den kontakten som sitter ovanpå tanken som du kommer åt genom att lossa de tre skruvarna som sitter i den svarta runda plåten under bagagerumsmattan. Det är enklast om du lyfter ur mattan. Ser dom kontakterna snygga ut är det bara att fortsätta i kedjan.
I Haynesboken finns det ett avsnitt med kopplingsscheman som bl.a. visar hur förbrukningsmätaren är kopplad. Det kanske kan hjälpa dig.

//Kalle
528i -86
Testa att blåsa å suga lite i nån slang som är ansluten till insuget å sen får nån kolla om det ger utlag på mätaren....testa kan man ju iaf...

-ridern-

525i 1990 24V
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Karl: Men både hastighetsmätaren och tankmätaren fungerar utmärkt!

ridern: Har prövat, men den gjorde inget utslag.

Mvh Magnus
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Magnus18 du har ett elschema på väg....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Rent logiskt borde väl "ekonomimätaren" vara beräknat av värden från luftmängdmätaren, spjällägesgivaren & hastighetsgivaren? Eller? När vi nu spekulerar, menar jag...

mvh
/B
Brutus är nog inne på rätt väg, men jag tror inte man väljer att arbeta direkt med värden från dessa givare.
Antagligen drar man bara nytta av de beräkningar som insprutningen ändå skall göra för att dosera bränslet, samma beräkningar som alla elektroniska insprutningar gör. Doseringen sker sedan genom att styra hur länge spridarna hålls öppna.

Antingen plockar man ut en signal direkt efter beräkningen, eller gör man en enkel mätning av hur stor andel av tiden som spridarna hålls öppna. Båda metoderna funkar på analogt såväl som digitalt styrda inprutningar. Till sist "dividerar" man med hastigheten innan man styr själva mätaren.

Utan att ha sett något schema så lutar jag åt att det är själva instrumentet som strular.

Så, nu har jag också spekulerat lite...

/Henrik
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag ska spana lite i rep.handboken när jag får tag i den så kan jag iaf bringa ljus över vilka komponenter som är kopplad till mätaren.

//Kalle
528i -86
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Glömde en grej: Tankmätaren kan göra utslag även om den inte visar helt rätt. Alltså, den gör utslag för en viss mängd bensin medans det i verkligheten är en annan. Jag vet för jag har råkat ut för det.
Glömde en annan grej: Av ovan nämnda anledning så vet jag att förbrukningsmätaren är beroende av nivåmätaren för min förbrukningsmätare fungerar inte om inte nivåmätaren är inkopplad.

//Kalle
528i -86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.