AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.082

x5 kamkedjeras n62

Tjena har en n62 med ett smärre haveri som jag inte kan begripa hur det gått till. Kamkedjan har blivit så lång att den käkat upp ena vanos solenoiden så något märkligt har definitivt hänt där. Särskillt när jobbet är gjort för ett par tusen mil sedan.

Måste motorn ut ur bilen för att byta kedjorna eller går det att göra på plats?
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Hej, blev tvungen att titta var i landet du finns.

Jag har en liten känsla av att det kan bli något som många kallar dyrt att återställa. Billigare om du tänkte göra jobbet själv.
Det är inte sagt att det blir mycket dyrare att köpa en likadan som är hel och sälja den trasiga i delar.

Jag köpte i höstas en x3 -08 20d, 20000 mil, 70kkr. Rasar motorn, eller närmast kedjorna, köper jag en till likadan bil...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Skulle säga att motorn måste ur. Det går säkert att göra på plats men just plats är det rätt illa med runt en V8.

Har en N63 som i sig väl är i det närmaste identisk så när som på dubbelturbosburrorna som sitter ovanpå i V:et. Den måste ur för att man ska ha en bättre åtkomst.

Hsr du tur kan motorn plockas ur uppåt annars är det ner med framvagnen för att kunna plocka ur den neråt.

Det är gjort på min och det tar tid!!!

Niklas

Fransosen
@leif L jag gör jobbet själv så det är inte ett problem. Däremot vill jag gärna veta om det är möjligt att göra det utan att slita ur motorn. Vet att kedjesträckaren på passagerar sidan tar i skärmen.
@fransosen har rivit ner den framifrån men måste lös med framdiff och drivaxlar för att få loss oljetråget. Så här i efterhand undrar jag om inte den enklaste lösningen vore att sälja den som skrot :) Denna operation är inte lämpad för den som inte har detta som yrke skulle jag säga. Skulle tippa att jag lagt ca: 30 timmar när jag är klar med den.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det behöver inte var helt fel att "skrota", men nyttan med det ligger väl i att hitta en exakt likadan, så att man kan maximera eventuell nytta.

Lite off topic...
Kom att tänka på Murmansk... Där var jag 2006 eller 07. Kommer ihåg att jag blev förhörd av en grupp milismän som undrade varför jag tänkte åka in på förbjudet område...
Tror dessutom att jag har ett öppet ärende som ligger i domstolen... De trodde att jag lämnat hojen i Ryssland! Där lämnar man inga hojar frivilligt...
Jo nu blev det ju till att laga den istället med packningar kedjor m.m. hamnar jag runt 6000 kr så blev inte allt för dyrt, dock ska man riva ner subframen direkt för att komma åt lättare har jag lärt mig ;) Det som var jävligt trist var att jobbet skulle ha varit gjort för några år sedan men har hittat gamla delar i oljetråget så de har förmodligen bara bytt släpor och inte rivit ner tråget.
Kan härmed intyga om att jobbet går att göra utan att plocka ur motorn. Men när man rivit ner oljetråg, drivaxlar, diff, subframe etc så är man inte långt ifrån att ta ner både låda och motor i en enhet. (Jag rev allt framifrån dvs kofångare, kylare m.m.)

Varför jag valde att inte göra det berodde på plats och utrymme för att ta ner allt. dock fick jag bygga motor stöd som var ställbart så jag kunde höja och sänka motorn för att få dit sträckaren på bank 1. Dock fick jag felkod på srs:en "11 ignition circuit zk10 / safety battery switch 1" men det är en annan dags pilsner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.