|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk bilen är nu officiell och finns på med på konfiguratorn. startpris 769 000 |
|
| Model Y priser, välutrustad dessutom. Undrar hur mycket rabatt BMW ger? Tesla ger 0%. Intressant framtid väntar. | |
| Lite väl mycket för min smak. Det är ändå ”bara” en X3 och den saknar xdrive och 450hk som jag tycker förväntas med ett pris norr om 750’. | |
| Den är väl berättigad till 60kkr miljöbonus? | |
| Det borde den vara. | |
| Vem f-n ska köpa den? | |
|
Bra fråga! Prissatt i samma kategori som E-tron och EQC men BMW har nog glömt att de är unika modeller, med fyrhjulsdrift och mycket effekt som alla elbilar har. Kanske kommer snabba rabatter på iX3, vem vet. |
|
|
0-100 5.5sek och xdrive så skulle jag köpa... om den kostade 690tkr... Tyvärr, med det priset och bland de långsammaste elbilar över 600tkr, Nej tack! Det var lite synd... men kanske i framtiden. Kanske 330e eller M340 istället :) |
|
|
Kollade in den lite närmare och utrustningsnivån är riktigt hög som standard. Med pluspaketet så är man mer eller mindre hemma med en riktigt fin bil. Men 840’ är rätt mycket pengar. Återstår att se vad det ges för rabatter! Säg 10 % bort och sen 60’ så är vi under 700’ och det är väl ändå rätt rimligt för en välutrustad elbil? Bilar blir allt dyrare tyvärr och har svårt att se en annan trend för prisnivån. Men det är långt ifrån säkert att man får någon större rabatt att tala om och då kanske priset är närmare 800` och det är dyrt. En trist grej är vridmomentet. 400 Nm i 2300 kg tung bil kommer kännas slött tyvärr. Addera lite passagerare och last så förvärras situationen än mer. Skulle behövas 600 Nm för att ge bilen en ledig känsla. 0-100 tiden ser ok ut på pappret men är säkert beroende av rapp start, sen är det slut med det roliga. 8500 rpm, klart du ska ha en M340! |
|
| Vridmoment på en elmotor säger inte så mycket. Du har ju inga växlar. Allt handlar om effekten. | |
| Är väl främst köpare som har möjlighet att ha den som förmånsbil som är intressant. Allt fler företag uppmanar (eller rent av tvingar) anställda att välja elbilar så nog lär det finnas potentiella kunder. Som morot erbjuder vissa företag förmånliga erbjudande för laddbox (vissa tom ”bjuder” på den och kunden beskattas). Av de större bolagen är det fortfarande många som fortfarande vägrar Tesla. | |
|
Från 769 000:-, dock så är det rejält med standardutrustning med. En Audi e-tron 50 startar på 799 000:- och MB EQC startar på 805 900:- så priset är kanske inte helt fel satt. Angående vridet som 4dy säger så är det ju elmotor så det är "alltid" 400 nm och de 250 nm jag har i min 530e från elmotorn ger en riktigt bra knuff (även om växellådan används vxl 1-6). Sen kan tänkas att BMW:s ingenjörer har gjort en avvägning mellan att få längre räckvidd och bra prestanda. /P-O |
|
|
Den må vara välutrustad men de 286hk slår inte högt gentemot E-tron och EQC med 408hk. Att sedan inte ha xdrive och en dragkrok som endast tar 750kg gör att man undrar vad de pysslat med. Har de inte haft någon koll på vad man vill ha i segmentet? X5 45e visar ju mer att de förstått vad kunderna vill ha, sedan så släpper de en elbil som är uppenbart sämre på de viktiga punkterna, men att sänka priset därefter verkar de glömt. BMW nya modeller ska i mitt tycke inte vara steget efter, utan före. Den här bilen blir därmed plötsligt mycket kallare än vad jag hoppats på. Hade de släppt den med xdrive, 350hk+, dragkrok med 2000kg och prislapp kring 720’ så hade jag haft svårt att hålla mig. |
|
|
Dragkrok är väl i princip bara ett mantra för de svenska bilköparna? Resten av världen verkar klara sig utmärkt med hemleverans eller hyra skåpbil ett par timmar de gånger man skall till tippen eller rangera båten... Och det var ju alldeles nyligen en tråd där många var minsann överens om att ingen modern bilköpare bryr sig längre om prestanda (en toppfart på >180 var trams) - så nog räcker 286hk att sitta och köa med på Södra Länken. För det är ju så verkligheten ser ut för ”alla”, väl? :-) |
|
|
286 elhästar känns som ~400 bensinhästar i vardagen. Ytterst sällan du får upp en bensinsnurra i max-effekt i stan. Så som vardagskärra är den enormt mycket trevligare än en 30i eller dylikt. Sen beror det ju på då vad man har för långkörningskrav. Jag hävdar att så länge man håller sig i Sverige så är det lugnt. Ska man sätta sig och köra ner till Balkan (som typ varenda ex-jugge verkar göra) eller till huset i Marbella så är det såklart knepigare med en elbil. Men hur många gör det? (förutom jag då... :)) Däremot är det verkligen jättekonstigt att de släpper en bil som är så mycket sämre än en Audi E-Tron. Lägre effekt, mycket lägre dragvikt, ingen awd... Visst är priset också lägre men nu rör vi oss bland mycket höga priser ändå och där handlar mer om förmånsvärdet och mindre om priset. Jag har faktiskt kört Model S i över 3 år nu (bland annat till Toscana och till Katalonien) och det fungerar helt ok. Däremot går det ju inte alls lika bra att göra med en bil som inte får ladda på Teslas laddare. Men ska man bara åka från Stockholm till typ Gotland/Österlen/Västkusten så är det ju lugnt med vilket märke som helst. När min nuvarande leasing går ut är jag sugen på att testa nåt nytt och då Model S är den enda Teslan jag kan tänka mig så får det bli nåt annat då jag inte är sugen på en till likadan av lite olika anledningar. Och då är jag rädd att el går bort. Det blir för krångligt när man har en flygrädd fru... Så jag tänker mig en begagnad 540i G31 eller liknande istället. En med låååång utrustningslista, för det har jag saknat hos Tesla. Alla är typ likadana. Man får välja färg exteriört och interiört samt fälgar. That's it. |
|
| Effekt är effekt. Respons är elmotorns stora fördel, men sedan så lyder den samma fysiska lagar som vilken motor som helst. Första sekunderna av ett pådrag så kommer bilen kännas ”pigg”, sen är det precis det effekt/moment det står på skylten så att säga. Inget annat. Se ska vi inte heller glömma att effekten endast kan levererar vid en viss batteristatus som är starkt beroende av SOC samt ambientförhållanden. Men visst blir den pigg i stan, det håller jag med om. Respons är viktigt och det visar tesla tydligt är ett vinnande koncept med mycket fin gasrespons. Och klart effekten kommer räcka till för de flestas behov. Och vi ska nog vara glada att det inte blev mer effekt, för då måste BMW ta betalt för den och då krymper andelen köpare ännu mer. | |
|
DLC, Jo men en bensinmotors maxeffekt är en aning mer svåråtkomlig. Ofta varvar man inte mer än 3000 rpm vid vanlig brukskörning och i praktiken kommer man då bara åt 60-80% av maxeffekten. Jag känner själv inte märkbar skillnad beroende på SOC faktiskt. Även om.den självklart finns. Jag känner ingen skillnad på temperaturen heller. Och en Tesla är inte bara pigg i stan. Tror min har ca 300 Hk kvar vid 200 km/h. Allt ligger under gaspedalen utan behov av nedväxling osv. Tror det blir det svåraste att vänja sig av med. Min Tesla gör 0-100 på 3,8 sekunder och en maxeffekt på 423 Hk tror jag. Man kan tycka vad man vill om vad det betyder men det är ju en jävla hästspark. Har dock insett att den där omedelbara responsen inte bara är positiv. Det blir lätt ryckigt och så ger den ingen extra tillfredsställelse"på toppen" utan mest i början. Just att BMW konkurrerar med sig själv är en stor nackdel. Och en anledningarna till att jag bara kan tänka mig Tesla om jag nu ska köra på el. Vilket jag inte måste. |
|
|
Absolut är det så. Jag påtalar dock igen att upplevelsen främst handlar om respons. Sen är det momentderivatan (Kraft) du känner som en ”hästspark”, inte effekten. Även en elmaskin har en momentkurva och har inte alltid fullt moment men responsen är i många fall en helt annan än för en ice som antingen fastnar i rök eller behöver vänta på luften innan det går att rampa på bränsle. Väl inne i registret så är det ingen skillnad vid liknande utväxling. Men vi är överens om att kraften i en tesla är mer tillgänglig och kommer med grym respons. Dock återstår att se hur pass responsiv BMW variant är. Ex taycan har fått lite kritik för att ha ganska långsam momentramp och även P2 verkar också ha försiktig ramp. Det gäller att ha en genomtänkt momentstyrning så man inte drar igång en megadrivlinesvängning och där har tesla visat att de är ledande. Även med begränsningar av olika anledningar så har du oftast relativt stor effektmarginal och därmed blir det svårt att känna att du inte har all kraft tillgänglig. Med 420+ hk så är det tacksamt. Min syn är att det är sorgligt att se hur långt BMW är efter rörande elektrisk drivlina och ”bränsletanken”. |
|
|
“Sen kan tänkas att BMW:s ingenjörer har gjort en avvägning mellan att få längre räckvidd och bra prestanda.” Problemet är ju att Teslas ingenjörer lyckas få till bättre räckvidd OCH bättre prestanda än denna. Instegsmodellen av Tesla Model Y har en räckvidd på över 500 km och gör 0-100 på 5,1 sek. Dessutom är den fyrhjulsdriven. Model Y performance har även den bättre räckvidd och gör 0-100 på 3,7 sek. Sen är inte acceleration rakt fram jätteviktigt, men problemet för BMW är att, efter vad jag läst/hört i recensioner så gör inte Model Y bort sig i kurvorna heller. Direkt styrning och ganska lite krängning. Dessutom är den mycket rymligare än iX3 som har mindre bagageutrymme än vanliga X3 och ingen ”frunk”. Tycker denna bil är en riktigt halvmesyr från ett företag vars tidigare mantra var ”BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den”. Har själv en X3:a men denna ger mig absolut noll habegär. Skulle välja en Tesla Model Y alla dagar i veckan framför denna. |
|
| BMW Newbie, jag känner som du. En helt ny modell inom ett för BMW livsviktigt segment och så finns det redan konkurrenter på marknaden som är bättre och billigare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.