|
|
|
|---|---|
|
320x GT 2016. När jag ligger i ca 95 med jämn gas kan jag få för mig att bilen liksom ger effekt, ger inte effekt. Svårt att förklara. Ser inget på varvmätaren, den håller farten men liksom drar lite, drar inte, drar lite, ytters lite så kan sitta i skallen med.. Har bara känt detta fenomen vid just 90-95 på E18 söderut mellan Stäket och Barkarby. Misstänker att vägen är sliten just där med. Känner verkligen hur varenda liten ojämnhet känns i ratten med denna bil. Men hur är symptomen på när fördelningslådan håller på att ge sig? EGR ventilerna är bytta en gång men funderar på om det också kan vara en anledning.. Om nu lådan ska ge upp vore det ju fördelaktigt om det skedde innan maskinförsäkringen tar slut.. | |
|
Verkar ju mer vägrelarerat om det bara är just där du märker det? Fördelningsproblem har jag inte erfarenhet av men nånting säger mig att det bör märkas vid motsatt körning, dvs vid mer aktiv körning då lådan får jobba? Däremot låter din beskrivning lite bekant gällande EGR? Jag hade liknande problem med min, små små ryckningar vid låg belastning på högsta växeln, i mitt fall runt 80-85. Det kändes nästan som den växlade ner. Jag hade med bytt EGR ventil men det slutade med totalstopp helt utan förvarning med kraftig rökutveckling. Men igen... även här bör det ju infinna sig på fler vägar. |
|
|
När fördelningslådan på vår bil blev dålig ryckte/högg det i accelerationen från låg fart när man gasade på lite mer än "lugn körning". Det du beskriver låter spontant inte som fördelningslådan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
NGV11 - bättre förklarat av dig, små små ryckningar.. Får ring BMW. Räknar med att de inte är så villiga att byta dessa med så små symtom då de är bytta nyligen. Kan de kontrollera dom på något vis? Går inte dessa under avgaslagen så det är 8 år eller liknande? Ska prova på andra vägar också, men har som sagt märkt det just där. |
|
| Avgaslagen = säkert fel namn men fick höra att turbon gick under en viss lag som gjorde att det var längre garanti. | |
| Saker som påverkar avgasreningen har lagkrav på 5år/8000mil garqanti | |
|
I mitt fall var det EGR kylaren som pajade till slut och det är den som är problemet med alla brinnande BMW’s. Huruvida en dålig ventil påverkar kylet låter jag vara osagt. Min ventil var bytt 4 månader innan mitt haveri då jag hade liknande problem. Det var bra nån vecka innan ryckningarna kom tillbaka. Försök håll koll på kylvätskenivån, det är läckande kylvätska och sot som geggar ihop och sätter igen avgasåterföringen som i sin tur kan leda till sotbrand. Jag hade inte det då jag trodde allt var frid och fröjd med den nya ventilen så jag vet inte om min läckte innan haveriet. Stå på dig mot ÅF, de är väl medvetna om detta. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.