AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
639

E61 torkare fram som inte orkar...

Har en E61 2009 där vindrutetorkaren fram brummar och torkarna bara rör sig uppåt någon centimeter. Om man hjälper den för hand går den upp och ner igen och orkar inte upp igen. Problemet kom från en dag till nästa. Först ville inte vindrutespolaren fungera men det gör den nu.

Tror ni det är reläet eller vindrutetorkarmekanismen som strular? Hade man ett extra relä kunde man lätt utesluta det.... BMW vill ha 1153kr för reläet.... och 5715kr för motor/mekanismen. Autodoc är iofs billigare...
Så någon i Stockholm som har ett relä liggandes eller som vet vad problemet kan vara utifrån beskrivningen ovan?

Tack på förhand,

Jonas
Hej,

Vet inte om det är ett typiskt problem på BMW, men jag har varit med om att de genomgående axlarna från mekanismen till torkarna har oxiderat.

Isärtagning och smörjning hjälper i så fall.

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror nästan alla vinterbilar jag ägt haft liknande problem. Axeln i rostfritt kärvar fast i aluminumhuset pga att det oxiderar pga salt. Kolla alla slokande baktorkare på stormarknadens parkering. Kan vara ett elände att få isär och smörja upp om man gör det för sent. Jag har efter demontering och rengöring smörjt med fett för utombordare som påstås vara extra saltvattenbeständigt.

// Magnus

Plockade isär panelen så man ser hela mekanismen. Verkar som om armen från torkarmotorn har gått emot isoleringen under vindrutan som stört hela vevmekanismen så motorn inte längre orkar dra runt mekanismen som leder till torkararmarna.
Märklig placering iom att isoleringen sitter så nära mekanismen. Blir nog till att byta hela paketet....Dyrt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.