|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kampanjer är bara ett sätt att hantera prissättning, det har inte nödvändigtvis med bilen i sig att göra. Det KAN ha det, men behöver absolut inte vara så. Exempel: När BMW bjuder på comfortpaket i en kampanj eller skapar en "innovation edition" så har fabriken ingen som helst aning om det. De bara bygger bilen efter listad utrustning på beställningen. Att Sverige sedan tar mindre betalt än vad delarna kostar separat spelar ingen roll. Däremot spelar det stor roll för hur man ska räkna rabatt i slutändan ;-) |
|
| Oftast säljs demobilarna efter 6 månader, behåller man bilen under denna tid så står BMW centralt för endel av kostnaden. Det går göra bra klipp på en demobil, men oftast har skillnaden varit för liten jämfört med en nybilsförsäljning. Bilarna kan säljas snabbare än så, men det är men lönsamt för ÅF att behålla bilarna längre. | |
|
Min bil var INTE kampanjbil. Kampanjbilarna var i hallen, vita eller svarta... fantasilösa, tråkiga. Ja, Löwet, du kan lita på att jag har fingranskat fakturan INNAN jag har betalt den, liksom min beställning INNAN jag skrev under den. Till och med fick upp priset på min inbytesbil en bit när det var dags att skriva under beställningen. Rabatt på kampanjbilar är något svårare, det håller jag med om, men beställning på fabrikstillverkade bilar med mycket extrautrustning är en annan sak. Där spelar många saker in, inklusive personkemin mellan dig och säljaren. Kom ihåg att det han förlorar på mig får han in på en annan som ABSOLUT vill ha just DEN bilen. I vilket fall som helst, 10% är inte svårt att få på en bil som har en grundpris på 480kkr som sen slutar på 600kkr när du "bygger" din bil, och även en dålig förhandlare kan få mellan 5-10%, men man måste fråga och inte hålla mössan i handen när man gör det. En bra säljare är bra på att läsa av dig. Fick till och med en flaska champagne... bubbelvin, men det var gått ändå. :) |
|
| Det är väl hur som helst fullkomligt ointressant för köparen vem som står för rabatten, man bryr sig ju bara om vad slutsumman hamnar på om man ska göra affär. Finns det en lämplig lagerbil går det antagligen att få till riktigt bra priser. En bekant köpte en välutrustad femma under hösten och fick redan då en rejäl rabatt. Tror inte det är svårare nu... | |
|
Kampanjbil är inte synonymt med lagerbil. Det är en tillfällig prissättning genom att kombinera bil plus utrustning till ett pris som gäller under en "begränsad" tid. Länk Inte direkt tråkiga bilar om man kollar utrustningen på Ultimate edition, kampanjbil till trots... Som GE är inne på bryr sig köparen inte särskilt vem som står för rabatten gentemot dem. Därför är inte transparansen mot kund heller helt nödvändig vem som tar kostnad för att sälja bilen billligare. Då är det inte alltid helt lätt att spåra i sista ledet vem som bjöd på vad. Är det generalagenten som för tillfället sänker priserna mot ÅF, är det moderorganisationen (fabriken) som sänker priset mot generalagenten? Är det ÅF som bjussar på rabatten. Allt sker ständigt men sällan på hela sortimentet utan på utvalda varor och beror på olika anledningar att öka försäljningen. |
|
|
Ja, så är det. Men min faktura visar inga täcken på kampanj, inte ens golvmattorna fick jag "gratis", allt räknades ihop utan spår av kampanj eller specialerbjudanden, och sedan diskuterade vi slutpriset och till slut prutade jag upp på min inbytesbil som räknades från i beställningen. Ja, för kunden är det enda intressanta är slutpriset, men slutpriset ändras inte från listpriset om man inte frågar efter något bättre pris, eller om inte säljaren erbjuder automatiskt en rabatt, och det händer nog inte så ofta om kunden ser ut att vara beredd att betala fullt pris. |
|
Transocean |
Löwet, även om du inte tror det så beställde jag faktiskt min bil själv. Med rabatt. Länk Därtill fick jag en BMW-laddare till 15 000 nok gratis som jag dumpade till halva priset Länk Jag är rätt opptatt men om du vill så kan jag tipsa om mina Anger management-lager ...det är typ pappor som slår mamma e t c och d y l men du vet väl själv bäst. |
|
Det är väl egentligen rätt löjligt att räkna rabatt på detta viset. Det beror ju helt på om du räknar på "prislistan". Ex vis på 5-serien med IE och UE rabatter är ju prislistan ett rent skämt. Troligtvis likaså även på 3-serien där prislistan är absurd och så även på många X-modeller. Det är ju på många nya BMW man kan få i princip 20%, vilket ju givetvis gäller många andra märken också. MEN jag tror att ju längre året går kan det bli brist på vissa "attraktiva" modeller och även på dessa i beg form. Så det blir nog inte så mycket bättre priser än de som gäller just nu tror jag, rent generellt. /Anders |
|
| Det finns bara ett sätt att räkna rabatt. Priset på hyllan minus det jag betalar i kassan = rabatt. Även om man får en laddare man inte vill ha men kan sälja för halva priset skall naturligtvis räknas in. | |
|
Men menar du att priset på hyllan är ett nedsatt pris som du senare kanske kan förhandla ner ytterligare? Eller är det priset på "lappen" som är nedsatt x antal kronor (som det ofta är) jämfört med den horribla prislistan? Det säljs knappast en enda BMW enligt deras prislista för övrigt. /Anders |
|
|
Priset på hyllan = listpriset utan rabatt. Priset på bilarna i hallen är oftast nedsatta redan, så därifrån är det svårare att få bra rabatter. Beställer du en bil som måste tillverkas enligt dina önskemål så gäller det "horribla priset" som utgångspunkt. Hur det slutar är mellan dig och säljaren, men vilken rabatt du får beror på många saker, bland annat hur mycket du har ändrat från standarden. Ändras bara färgen kan du inte räkna med stora rabatter, men om du "pimpar" bilen ökar också rabatten. Vissa får mer, andra får mindre rabatt. Själv har jag uppfattningen om att det hade varit bättre om varje handlare hade prissatt bilarna öppet, så som priset på mjölken är hos din lokala ICA handlare, så om priset inte passar mig då hade jag kunnat gå till nästa butik, men kanske hade jag förlorat på det, vet inte. Fördelen hade varit att jag, oavsett vilken säljare jag träffar, vet priset från början och inte hade behövt sätta igång och diskutera priset. Å andra sidan, idag tar jag "listpriset" som utgångspunkt för att avgöra om jag har råd med den bilen eller inte. Får jag en bra rabatt efter första omgången är det bra, och kan "pimpa vidare" medan jag pratar med säljaren. Detta vet nog säljarna också. Det gäller att hitta smärtgränsen så att båda känner sig nöjda. Jag är inte så kinkig, brukar inte gå från säljare till säljare bara för att få en eller två extra tusen i rabatt. Jag kan däremot vända vid dörren om jag känner mig illa behandlad eller känner att personkemin inte funkar, även om jag vet att jag skulle få ett mycket bra pris och kanske till och med en bättre bil. Faktum är att det var det som gjorde att jag inte köpte en Mercedes och valde en BMW istället. Efter flera kontaktförsök kände jag mig illa behandlad av Mercedes (både Mercedes Sverige, och lokala handlarna, så då tänkte jag att det finns ingen anledning att ge dem mina pengar. Det finns ju flera bilmärken än Mercedes... |
|
| Jag köpte en BMW demo förra veckan. Den såldes som demo trots att den gått 0 mil och fortfarande hade transportsäkring osv. Den bilen var nedsatt med nästan 200,000 kr. | |
|
Jag tror att när de flesta (jag) pratar om 'rabatt' så menar jag en kostnadsbesparing som inte 'alla' får. När jag köpte min GT i slutet av dess livscykel fanns en 'M-Sport Edition'. Denna innebar i princip 'rabatt' för alla. Detta syntes på fakturan som listpris och sedan en 'rabatt' på typ 125,000kr. I detta fall stod BMW centralt för halva denna rabatt, resten ÅF. Därför krympte ÅF's möjlighet att ge mig ytterligare 'rabatt' eftersom deras marginal redan åts upp av att de var med på den rabatten 'alla' fick. Så min alldeles egna och unika rabatt i den affären blev typ 4% utöver M-Sport Edition. På en annan affär, där varken ÅF eller BMW hade någon kampanj, bara listpris fanns att spela med, fick jag nästan 8%. /M Mina bilar: Länk |
|
| Precis så ska man räkna. Absolut inte listpris - slutpris och sedan tro att skillnaden däremellan är "rabatt". | |
| Löwet, Hur exakt kommer du fram till "rabatt" som DU får? Vilket pris är det som DU räknar som utgångspris? | |
|
@Min330e: Man går in i hallen och frågar, 'vad har ni för rabatter, vad har ni för kampanjer'. Man får svar från säljaren, typ 'denna spec kostar normalt 780,000kr listpris men just nu har vi 175,000kr rabatt. Även om du beställer nytt'. Detta är ej rabatt. Rabatt är det som (kanske) händer sedan. När du sätter dig ner och säger 'ok, jag vill ha en sån där '780k minus 175k' -spec och så vill jag lägga på ytteligare dessa nio saker'. Vad blir totalen? Då börjar det räknas. Och då, när 780-175 plus dina nio saker lagts till ordern, dras ytterligare en summa pengar från priset. Det är 'rabatten'. /M Mina bilar: Länk |
|
| Ok. Jag tror att vi pratar om samma saker fast på ett annat sätt. I slutet är det exakt samma sak. Listpris - betalt = total rabatt. Du kan kalla vad du vill. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.