AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.439

Demobil - när säljs de?

Sida 1 av 2
Jag vet att alla inte tycker det är en bra idé men jag är inne på att köpa en 3-serie som demobil. Någon som vet när dessa börjar säljas ut av bilfirmorna?

Förra året hittade jag flera intressanta på sommaren men slog inte till då jag väntade på den nya modellen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kommer nya demo hela tiden. Dvs samma modell byter demobilar hela tiden med 2-3 månaders mellanrum. Det är ett sätt att trycka ut bilar på marknaden.
Transocean
Varför köpa demo när det är vanligt att nybilar säljs med rabatter på 10-15% ?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte till privatperson
Transocean
Tja, jag fick i alla fall ca 80 000 rabatt på min 530e 2018. Privat
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som säkert var hallbil eller kombinerat med kampanj. En privatperson får inte 10% på en nybeställning, den marginalen har inte ÅF.
Transocean
Nähä. Du vet best. Och köper nya femmor privat varannan månad typ :-)
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Kan väl knappast vara omöjligt att få 10% som privat man har ju 8% direkt om man är medlem i Club Schweden
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Demobilar kommer normalt regelbundet till handlarna. I dessa Corona där produktionen står stilla sedan över en månad, kanske det ser annorlunda ut.

Leverans av nybil lär dröja, varför det möjligen kan vara ett tillfälle att få en snabb leverans av bil genom att köpa demobil.

Samtidigt lär återförsäljarnas "lager" minska, varför de möjligen i mindre utsträckning vill sälja vissa demobilar, förrän de fått bekräftelse på när produktionen åter är i gång och de kan få leveranstid vid nybeställning.

Angående rabatt vid köp av bil är det troligen helt avgörande vilken modell det avser.
De modeller som oftast är på erbjudande är "storsäljarna", såsom 320d, 330i, 520d och 530i/e.

Har av egen erfarenhet nyligen, konstaterat att vid privatköp trots förhandlande med ett flertal olika återförsäljare, att förhandlingsutrymmet var begränsat.

Om man inte är en "storbeställare" och inte väljer en av de mest sålda modellerna, är det min uppfattning att det är mycket svårt att förhandla mer 7-8%, delvis beroende på extra tillval som görs på bilen.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Cykeltjuv - om du är med Club Sweden så är det ett ramavtal som används. Som privatperson får du mindre, inte mer.

@Transocan - så jag hade rätt. Det var inte en konfigurerad nybeställning som privatperson du gjorde eller hur?
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Fick 9% som privatperson på min M140i, som knappast är någon volymmodell (beställde sommaren 2017), så 10% borde inte vara omöjligt på nybeställning oavsett modell.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Fick 14% på 440 coupé. Privat köp.

Är nog bland de mest udda BMW iaf om kollar utbud.

Det kanske ovanligt men tydligen kan det hända.

Ramavtalet som BMWCS har är ganska meningslöst. Jag provade använda det när jag begärde offert på ny X5 samt en 1-serie för några år sedan. Ramavtal innebär att rabatten bara går på bilens och utrustningens listpris. Det blir alltså mycket billigare att köpa bilen via BMWs kampanjer.

Mer än 10% rabatt som privatperson är väldigt svårt om det inte är frågan om en udda modell med mycket extrautrustning där marginalerna blir högre. Eller en trogen kund som köper många bilar. 14% rabatt innebär att det måste finnas ett stöd från GA på en viss bilmodell.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
BMW behöver behålla sina demobilar i minst 3 månader innan de säljs vidare för att få demostödet från generalagenten. På sistone har jag dock noterat att när det gäller BMW hybrider verkar man vänta 6 månader med att släppa demobilarna, troligen för att man då också hinner få ut miljöbonusen. Hur det är på andra märken vet jag inte men jag upplever att tex VAG ofta behåller demobilarna längre så jag gissar att dem har andra regler.

Vad gäller priserna tycker jag generellt både demobilar och tidigare hyrbilar som säljs efter 6 månader är för dyra. När det kommer till BMW säljs de flesta volymmodeller med olika kampanjer vilket gör rabatten större.
Jag hade kunnat tänka mig köpa en lätt beg 6-12 månader gammal bil men jag upplever inte längre att det är är någon mening, dessa brukar bara hamna 5-10.000 kr lägre än vad jag som företagskund köper fabriksnytt för

BMW CS #5139
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Löwet, sorry, men du är ute och cyklar...

Jag fick en bra bit mer än 15% rabatt på min bil som inte heller var en hall bil men fick tillverkas på beställning. Privatköp, egen finansiering, betald vid hämtning, ingen leasing. Hade jag velat ha en av bilarna i hallen då hade jag fått ännu mer rabatt plus vinterhjul på köpet. Men klart, kanske på en bil utan extra får man inte mycket rabatt på, men min var gaska välutrustad.

Ramavtal gäller endast statliga och möjligtvis även kommunala inköp. Privatpersoner betalar det priset som personen kommer överens med säljaren. Hur mycket rabatt du får beror på många saker, men det jag får är inte säkert samma som det som alla andra får.
Jättemånga bra svar, tack så mycket. Jag är ute efter en 320i eller 330i. Corona-krisen ställer ju allt på ände så möjligtvis säljer de inga demobilar innan fabrikerna är igång och de kan leverera igen.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
LarsM44, så bra säljer de nog inte just nu att de kan vara så kinkiga. Jag tror nog att de flesta demobilar de har är till salu, men lite förhandlade är en naturlig del av affären.

Vill du ha maximal rabatt så kanske de vill ge det några veckor/månad innan du får bilen. Vill du ha bilen imorgon så kanske du får vara lite mindre flexibel på priset.

Har du pratat med säljare och fått intrycket av att de inte vill sälja sina demobilar?
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
LarsM44, Om jag hade varit dig hade jag pratat med några säljare... Jag menar har du pengar och känner dig trygg då är det bara gå in bestämd och säga att det är "den" bilen du vill ha NU, inte om två månader. Jag har svårt att tänka mig att dem inte släpper den för dig om ni kan komma överens om priset. Jag tror inte att det ligger i deras intresse att hålla kvar en demobil i dessa tider.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Min330: Om du tittar på din faktura så är det en hel del kampanjer/paket eller hur? Det är liksom helt uppåt väggarna att säga att man får 15% rabatt på en bil utan stöd eftersom totalmarginalen för ÅF är lägre än så.
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Jag håller också med kring att den höga rabattsatsen på 15%, torde vara knutet till andra erbjudanden, beaktat återförsäljarnas marginaler.

Jag beställde själv en ny G20 den 5/3, med v-däck utöver ordinarie extra utrustning från fabrik.

Jag lyckades hamna omkring 9% efter en "rigorös" förhandling med ett stort antal återförsäljare utan direkt koppling till varandra och då beställde jag inte en "volymmodell" som det med jämna mellanrum kommer erbjudande på.

Har man som privatperson i år fått 10% eller mer i rabatt, utan särskilda kampanjerbjudande på bil eller utrustning, är bara att gratulera.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Om det nu är en kampanj bil.

Brukar inte det framgå ganska tydligt då det är en begränsad upplaga med identiskt utrustning?

Dessutom är det väl inte helt ovanligt att de förproduceras och blir lager bilar.

De är väl de ny-bilar som läggs ut med generella bilder?

Sen verkar det ganska osannolikt att i blindo lyckas klicka i den utrustning man vill ha och hamna exakt enl kampanj.

Är medveten om att det kan finnas kampanjer på separata tillvals paket.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.