|
|
|
|---|---|
|
Jag har en M5a som behöver ha bromsar, bussningar mm. gjort. Det är ju naturligtvisvis lockande att förbättra vissa utslitna saker till bättre/hårdare grejer när man ändå byter. Bilen är en originalbil och skall så förbli bortsett från varifrån servicedetaljerna kommer att levereras (lär ej bli original). Jag har som ambition att få igång oriignalstötdämparna, där rören har rostat av så ej inkopplat bak. Plan B blir att lägga dessa grejer i låda och montera "mjuka" coilovers eller stötdämpare/fjädrar (skall ej bli någon banbil). Bromsar behöver bytas runtom, kommer då även se över rör och belägg, slangar samt OK. OM jag någon gång skulle vilja sälja bilen, finns det några grejer som man absolut inte skall ha gjort då? Finns det några bussningar eller andra detaljer som man BÖR sätta lite hårdare eller bättre för att det helt enkelt håller bättre och blir bättre (även om bilen inte är en busbil)? | |
|
Med den målsättning så skulle jag primärt satsa på ersatta med nytt likvärdigt. Enda fördelen med sk coilover är möjlighten justera höjden efter tycke och smak. I detta fall jag hellre satsat kvalitetsötdämpare typ Bilstein B8 och några sansade sänkfjädrar. Bättre stötdämpare ger kontroll utan att nödvängtvis direkt offra komfort. Så länge du bara skruvar bort saker och behåller orginaldelarna går det alltid återställa om lusten faller på. |
|
|
Det finns ibland bussningar som är förstärkta, tex Meyle. De anses vara lite bättre än originalbussningarna och håller oftast lite längre. Om de finns till din bil kan det vara värt att lägga någon hundring extra på det. Sachs levererar ofta originalstötdämpare och fjäderben fram med dämpare till bmw, finns till väldigt bra pris på nätet i Tyskland. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.