|
|
|
|---|---|
| Vilket lufttryck kör ni med (vanlig landsvägskörning)? Jag har lite bredare däck (Michelin Pilot Sport 4S i dimensioner 235/35 19" resp 275/30 19"), påverkar detta vilket lufttryck man ska köra med? | |
|
Jag ställde den frågan till Michelin och Bridgestone för några år sedan gällande en annan bil där jag hade däck som var större än vad tillverkaren listade. Deras svar var entydiga och de sa att det är bilen som styr lufttrycket - dvs. samma lufttryck som rekommenderas av biltillverkaren gäller även om du går upp i däckstorlek. Så jag skulle kika på de däck som är närmast i lufttryckstabellen för bilen och använda mig av det som utgångspunkt. Sedan kan man ju alltid laborera lite med lufttrycket men jag brukar nästan alltid hamna på ett tryck som ligger strax över det som rekommenderas för "tom bil". Går man upp till trycken som rekommenderas för "full last och hög fart" brukar det bli både stötigt och bullrigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad säger din tabell? Jag ligger nog hyfsat mitt mellan olastad och lastad bil. | |
|
Med strax över menar jag ca 0,2 bar över "lägre angivet rekommenderat tryck. I vissa fall ungefär mitt emellan "lägre" och "högre" rekommenderat tryck, lite beroende på bil och däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tolkar dekalen i dörrgången till att man med lite större dimensioner (och max 3 pers) ska ha 2,4 fram och 2,5 bak. Kör 2,6 runt om just nu men kanske höjer till 2,7 bak. | |
| Okej, låter rimligt. Nu skrev du inte vad värdet var för tyngre lastad bil men om lätt lastad är 2,4 & 2,5 bar hade jag nog också lagt mig kring 2,6 & 2,7/2,8 bar och sedan varit nöjd om det inte känts fel när jag kör. | |
|
2,5-2,6 fram och ca 0,1-0,2 bar högre bak blir nog bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för kloka råd :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.