AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.366

ET-mått, fälgbredd och rullomkrets F31 xDrive

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Kikar på ett par fälgar.

19 tummare. De är 8,5 fram och 9,5 bak med ET 38 både fram o bak. Jag har kommit så pass långt att jag vet att det inte är helt rätt för en F31 men kommer det bli märkbart? Lägre ET får fälgen längre ut? Då hamnar alltså fälgen längre IN där fram då ET38 är något högre än rekommenderade 34 fram. 47 back om jag inte har helt fel. Men allt beror på fälgbredden. Har letat mig gul o blå.

Vilka däck bör sen sitta på dem? Finns en del rekommendationer men tänkte eventuellt ha 235/40-19 fram och 265/35-19 bak.
Nu har jag 18" och de är 225/45-18 fram, 255/40-18 bak.

Problem jag hört talas om:
Ska vara mindre än 1% skillnad på rullomkrets fram/bak då xDrive tar stryk annars.
Fälgen bör bara vara en halv tum bredare bak och helst inte 1 hel tum. Stämmer verkligen detta?

All hjälp i ämnet uppskattas!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Du måste även tänka på att den bredare fälgen automatiskt breddar 0,5" åt båda hållen om du behåller et-måttet...så i detta fall flyttar du in innerkanten på framfälgen med 12,7mm + förändringen i et-mått (4mm) = 16,7 mm!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Funderar på hur du räknat. Vet inte 100% vad jag har för fälgmått nu där fram men jag tror det är 8,5. Eventuellt 8.

Vid 8,5 får jag det till 4mm mer inset, dvs ET-måttet.
Vid 8 får jag det till 10,4mm totalt.
Eller menar du att jag skulle ha 7,5-fälgar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in alla värden i kalkylatorn som jag länkade till, så ser du exakt hur de nya hjulen blir i förhållande till de gamla.

Man kanske bör köra en "kontroll" mot BMW:s originalvärden för att se om det blir så stora förändringar att det kan bli problem...

Kika i realoem.com vilka hjulkombinationer som BMW har för din modell...

Mvh
Johan B

sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
Har en F31 cDrive...Jag letar sommarfälg. 19 tum

mina 19 tum passade inte. 8,5 ET 40 passade fram, men 9,5 ET 40 passade inte bak. Fälg stack ut 2 cm från skärm

enligt trafikverkets sida ska ju Et vara 31. Jag har som du lyckats googla fram att et fram är 34 och bak 47 vilket gör ju allt lite wierd och jag vågar inte köpa något alls längre

Hur har det gått för dig ? har du lyckats få fram några mått eller fått på något som passar ?=)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla måtten på fälgarna som BMW säljer till din bil - de finns i realoem.com

ET31 är för "smala" fälgar som t ex. 16".

Med bredare däck och fälgbredd ändrar BMW ET-måtten och kör du med "staggered Wheel setup", är det olika ET fram och bak.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.