AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.097

BMW M3 allmänt

Sida 3 av 3
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Muc, jag tror försäkringsbolag som alla andra kan neka en potentiell kund med hänvisning till att de inte erbjuder den tjänsten.

Så länge det inte handlar om diskriminering såklart.

Tror man som försäkringsbolag att M-bilar inte är lönsamma så kan man välja att inte försäkra dem. På samma vis som man som järnhandel kan välja att inte sälja blocknycklar om man inte vill eller att restaurangen som skippar dagens lunch och kör a la carte hela dagen.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Grelle, skillnaden mellan en bilförsäkring och blocknycklar är att det är lag på att du måste ha en trafikförsäkring på en bil i trafik.
Därmed får försäkringsbolagen inte neka någon att teckna en trafikförsäkring.

Försäkringsbolagen kan egentligen inte heller neka någon att teckna försäkring för t ex stöld eller vagnskada om sådana försäkringar finns i deras ordinarie utbud.
Detta är reglerat i Försäkringsavtalslagen, se kapitel 3 paragraf 1:
Länk

MU
940
MUC
M340i - 2025
mrcasac, tvärtom det är nu du ska köpa.
Utbudet av sport/entusiastbilar är normalt mycket större på hösten/vintern än på våren/sommaren. Därmed kanske lägre priser också.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
MUC, nu avsåg jag inte trafikskadeförsäkringen. Jag antog i sammanhanget att en M3 av senaste generation förväntas försäkras med helförsäkring.

Men okej, den lagen är jag inte insatt i och mitt antagande om försäkringsbranschen kan vara fel men ett enkelt sätt att de facto neka är väl att prisa ut sig. Så då når man samma effekt som alla andra branscher, men vägen dit ser lite annorlunda ut.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Precis, det var det jag skrev tidigare att premien blir Sky High.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.