AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.101

BMW M3 allmänt

Sida 2 av 3
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Absolut ingen expert. Finns dock många riktigt duktiga på forat som verkligen har genuin kunskap så jag tror du kan få svar.

Mina svar (något urspårat) är egentligen på din fråga ang byte efter 2 3 år.

Ang bilen på blocket så är nog ett Armytrix snarast en del i varför priset är högt.
Dessutom ser den ut att vara i riktigt bra skick.

Har kollat på den själv men vill ha en coupé.
bl
2.294
blixten
325i -88
mrcasasc, det där med prisskillnader är inte alltid så lätt. Ibland kan det vara så att säljaren tycker att just hans bil är så jäkla fin att den är värd 100 000 mer än någon annans. Eller att säljaren behöver dom där pengarna och tror att någon kommer att betala 100 000 extra. Eller att säljaren helt enkelt betalt för mycket för sin bil och försöker få igen pengarna.
Sedan kan det ju vara så att bilen är väldigt fin, men inte så fin att den är värd 100 000 mer. Om det är schmiedmann som säljer bilen så är det väl garanti ett tag, det är ju värt en del pengar. Dock inte 100 000 kr.

Kommer ihåg förr när alufälgar var lite nytt och säljare trodde att de skulle få x tusen kr mer för sin bil bara för att fälgarna var av aluminium. Dessutom kanske fälgarna var fula som satan. Likadant med ett häftigt avgassystem, de flesta har inte lust att pröjsa multum för det som köpare av beg bil.

Ps. Frozen grey, kanske inte är en eftertraktad färg.
42
785
428
Kollade lite på blocket och den var ju inte direkt dyrare än de andra.

Hittade dessutom ett par coupé r 😃

Länk
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
@blixten så är det. det råder fri prissättning på bilar. ser att tex på autouncle kan man får en viss "marknadsvärde" på bilar, hur tillförlitliga tycker du dessa sidor är?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
En bil måste säljas innan det rätta värdet framträder, nämligen den summa som köparen betalar. Man kan spekulera att bilen är värd ditten eller datten, men finns ingen köpare som vill ge det som begärs ÄR den heller inte värd det. Punkt.
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
@sirtobbe försöker du säga att en bil är värd så mkt som en köpare är beredd att betala? inga konstigheter med det. Jag kan annonsera min volvo för 500k och samtidigt inte vilja betala mer än 20k för samma bil. jag kan inte tvinga någon att köpa bilen för 500k likaså kan jag inte tvinga någon att sälja mig bilen för 20k. Sen huruvida jag tycker sen att köparen ifråga är inte värd min bil eftersom denna inte vill betala är högst personligt.

jag tror att pga den anledning ska jag nog hålla mig ifrån privata säljare.
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
Länk

bortsett att bilen är folierad ,med tanke på modelår och det faktum att fri service och garanti i 2 år ingår, är det ett bra pris?
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag kan inte bedöma priset. Det beror ju lite på vad bilen har för kulör under folieringen. Men har hört talas om proffsfolieringar som visat att när folieringen tas bort, så har lacken skärmärken/repor efter skalpell/kniv som användes vid folieringen.
42
785
428
Skulle själv aldrig köpa en folkdräkt bil. (Blev ju lite kul här med stavningskontrollen.)

Men seriöst skulle jag själv aldrig köpa en folierad bil utan att först kräva att den tas bort.

Känns riktigt risky att inte veta konditionen på lacken.

Det kanske finns en anledning till att den är folierad....vem vet.
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
Nämen precis, om vi bortser från folieringen. Skulle inte heller köpa en bil som är folierad som i sig är en kostnad. Ponera att bilen är svart, i befintlig skick som länken visar. Är priset ok?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

mrcasasc: Spontant hade jag sagt ja, men kolla bilen via car.info så ser du att den var ute på annons förra året för 649'

Bilen lämnade fabrik som sapphirsvart.
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
Hur gör man med dessa bilar där försäkringen inte täcker maskinskador? Tror att det är upp till 10-12000 mil? Hur gör alla som köper m3:or som har >10k mil?
Det man gör är att man hoppas det håller haha
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
@phoenix m3 helt allvarligt alltså?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

mrcasasc: Som Phoenix skriver, bara att hålla tummarna!

Det finns ju fortfarande en del M3 E30, M3 E36 och M3 E9x som lever, läser man forumtrådar lite för mycket så är det lätt att tro att dessa bilar vore utdöda...

En väl omhändertagen bil har ett liv även efter att maskinskadan inte gäller längre.

Bortsett från punktering så är det bara bilar med garantier kvar som gjort att jag blivit stående efter vägkanten. Långmilarna utan garantier har såklart haft behov av slitagedelar men aldrig så att jag blivit stående.

Eftersom min passerat gränsen för maskinskada så tillhör jag kategorin som håller tummarna :-)

MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är nog väldigt individuellt hur man gör, beroende på personliga förutsättningar och vilken typ av bil det är.

Majoriteten av M-bilarna körs mer eller mindre som entusiastbilar så det är nog ganska ovanligt att maskinskadeförsäkringen faller på miltalet – det är nog snarare åldern.

Men visst - köper man en relativt ny M-bil med högt miltal eller själv kör den som en bruksbil som rullar flera tusen mil om året så är det svårt att gardera sig.

Det man göra är att leta upp ett försäkringsbolag som har en mer generös maskinskadeförsäkring, t ex IF har en variant ”Stor Bilförsäkring” som gäller upp till 10 år eller 15.000mil – sen om de vill försäkra en M-bil och vad det kostar är en helt annan fråga.

En annan variant är att man själv sätter av en pott varje månad till ett reparationskonto, säg 5000kr.

mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
@MUC menar du att försäkringsbolag kan vägra försäkra en bil trots rätt utgångspunkt wtf??
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja försäkringsbolaget har egentligen inte rätt att vägra dig att teckna en bilförsäkring.

Definitivt inte en trafikförsäkring eftersom det är ett lagkrav. Egentligen har de inte heller rätt att vägra dig en stöld/vagnskadeförsäkring om det inte föreligger synnerliga skäl – t ex att man tidigare har ett stort antal skador vilket då kan tolkas som vårdslöshet.

Men det händer ändå att man får svaret – tyvärr den modellen vill vi inte försäkra. Man kan då i och för sig hävda sin rätt men å andra sidan vet man då att premien blir sky high.
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
Är det dumt att köpa en M3 nu om man inte har planer på att köra mkt alls under vintern? Bör man vänta med mars/april där nångång nästa år?

Vad är för- och nackdelar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.