AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.289

Felkoder A72F E90 AC-kompressor lägger av efter ett tags körning från kallstart

Hej!

Bilens AC-kompressor slutar att fungera efter ett tag. (Kanske är temperaturrelaterat? )

Följande felkoder finns A72F, som står för att ac-kompressorn inte fungerar. Dessutom finns
A6CF som står för att givaren inte fungerar. Givaren är bytt men bilen sätter felkoden igen ändå.

Kompressorn startar igen när bilen stått över natten.

Följande är konstaterat:
Gas finns i systemet.
AC-panelens lampor funderar, max-läge likaså.
Felkoder är raderade menkommer tillbaka igen.

Någon om kan tipsa mig om hur felet kan åtgärdas?

Tack på förhand.

Har felsökt med INPA med "read analog"

Röda siffror på "Voltage Clamp 30" 14.3 står det.

I den vågräta stapeln är det rött och svart i mitteln, mellan siffrorna 0- 11. Sedan grönt och svart mellan 11-15. Därefter rött och svart igen mellan 15-25.

Vad kan detta indikera?

Tack på förhand!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
vad har du för systemtryck ? Och den nya givaren kan ju vara felaktig.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tror att hasso är på rätt spår.

Ett tänkbart scenario är att ”givaren”, om därmed avses den tryckgivare som antagligen (vet inte säkert just här, men AC-systemen brukar väl vara ganska lika) har en dubbel funktion. Dels stoppar den kompressorn om systemtrycket blir för lågt (oftast pga för lite gas) dels om det blir för högt (t ex om kondensorn inte ”hinner med” exempelvis pga hög utetemperatur. Eller om tryckgivaren är defekt.

I det här fallet lutar det väl åt det senare.

/Lennart
Tack för svar.

Den enda givaren jag har bytt är AUC-sensorn. Sätter dock felkod för den igen.

Vad jag vet har ingen ny givare monteras. Systemet har felsökts och konstarerats vara tätt. Samt konstaterats ha rätt gastryck. Med detta har en vaccumsugning också gjorts då gas i rätt mängd fylldes på. Däremot har jag kollat cupéfläkt, smort upp den, och med det kollat evap-sensorn.

Vet inte riktigt var jag kollar systemtrycket i INPA....men den enda angivelse angående tryck (bar) är "Print Cooling Agent". Där står 11.0 angivet.

Ac-kompressorn verkar gå när det är kallt/svalt ute..märkligt.

Som tillägg kan jag nämna att jag har kollat schmsningen på ac-kompressorn, den har en distans på 0.5-0.6 m.m.

Radiatorfläkten snurrar endast ibland, sannolikt beroende av motortemperaturen. De gångerna ac-kompressorn fungerar, snurrar inte radiatorfläken hela tiden.

Fortfarande mystiskt...?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
A72f verkar vara felkoden för magnetkopplingen till kompressorn men kan även dyka upp om tryckgivaren är defekt?:

Länk

Men det kan även vara så enkelt som nån dålig säkring eller relä, kolla dem först:

Kondensorfläkten brukar bara snurra intermittent när kylning av kondensorn behövs. Tror också att nån tryckgivare kan vara boven.

Är nya Auc-sensorn OEM?

Mvh
Stort tack för svar!

AUC-sensorn är OEM.

Säkringarna på min bil skiljer sig från bilen i videon. Dessvärre har jag ingen bok eller instruktionsbok på säkrings- eller reläplaceringen på min bil. Säkringsluckan var borta när jag köpte den. Något relä verkar inte finnas för detta på min bil, men det är jag osäker på. Vore tacksam för fler tips kring detta...

Ja det tåler att undersöka vidare. Tryckgivaren, verkar kunna ge detta symtom. Har försökt att kolla i INPA och har printbilder:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du kollat in RealOem? Där borde du få en hint var dina säkringar/reläer finns: Länk

Mvh
Ja, tack! RealOem har jag kollat men inte funnit infon, angående säkringar eller eventuella relän.

Med hjälp av denna sida kommer jag en bit:
Länk

Dock inget när det gäller eventuella relän att kolla som berör AC-systemet eller AUC-sensorn.

Säkringen som jag tror skulle kunna avse AC:n nr 77 (10 A), går även till handsfackets belysning. Säkringen var hel.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.