AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.171

Eftermontera adaptiv farthållare (F20)

du
11
duveholm44
BMW 330e -16
Är det möjligt att eftermontera adaptiv farthållare på en BMW 120d 2015 (F20) som redan har vanlig farthållare?

Vad kostar det?
Jag tror inte det går tyvärr. Kolla vad BMW erbjuder härifrån finns andra kategorier att välja från med Länk
Gällande aftermarket så klart det går men tror inte det är att rekommendera. Kommer bli ofantligt dyrt och massa jobb.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Klart att det går. Ska BMW göra det så blir det säkert kostsamt. Googla om vad som behövs för hårdvara och sök på eBay. Dessa kanske kan hjälpa dig. Länk
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Är det en kamera, radarbaserad eller kombinerad?
du
11
duveholm44
BMW 330e -16
BMW-Smista sa att det inte går.

BMW-retrofit (länk i inlägg ovan till deras facebook) skriver att dom inte gör det och att det vore komplicerat då man skulle behöva kalibrera den med speciella verktyg.

(En vanliga adaptiv farthållare skulle jag tro är bara radarbaserad.)

Det är lite synd det hela, inte minst att jag på hela blocket inte kunde hitta en enda 1-serie med adaptiv farthållare ("fartpilot") för under 300 000. Så kanske måste köpa annat märke pga detta. (några A3 och många Golf har detta)

Jo, några annonser fanns det men när jag tittar på bilderna så ser jag att dom knappar som ska finnas på vänster ratteker inte är där så dom har skrivit fel. Ett företag jag frågade trodde att då bilen har "farthållare med bromsfunktion" räknades det som adaptiv farthållare men det gör det inte utan den måste kunna följa efter bilen framför.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
(Alla sv.sålda Golf VII har det som standard)
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Som sagt, mycket ovanlig utrustning på F20 så köp en annan bil (nya ettan kanske?) om det är så viktigt. Varför är det så viktigt?
du
11
duveholm44
BMW 330e -16
Det är viktigt därför att det gör körningen så väldigt mycket skönare. Dom flesta bilturer jag gör går från Stockholms innerstad och söderut och dom 3 milen fram till Södertälje är det ständigt bilar i vägen när man försöker hålla sin marschfart 0-20 km/h över fartgränsen.

Vanlig farthållare:
Man kommer ständigt ikapp bilar, måste bryta inställningen, hålla upp gaspedalen, vänta in att det blir fritt, bli lite frustrerad av att folk är i vägen.

Adaptiv farthållare:
Man kommer ikapp bilar men behöver i princip aldrig tänka på att hålla igen då bilen håller avståndet = inte frustrerande när bilen sköter det hela.

Kan bara konstatera att dom gånger jag kört med adaptiv farthållare så störs jag inte av bilar som är "i vägen". Ungefär som att man inte störs när ens taxi/tåg saktar ner för ett hinder gissar jag. Någon sorts psykologi...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med dig. Har man väl haft adaptiv farthållare känns alla andra bilar trasiga. Detta givetvis om man bor i tätbefolkade trakter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.