AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.132

Köra väldigt korta sträckor - fara för motorn?

AL
139
ALX
318i -03
Eftersom det är så nära till mitt jobb så väljer jag att gå dit mest för att jag inte vill slita på bilen. Det är 2,4km (5 min) till jobbet. Dock måste jag även kolla postboxen på vägen dit. Detta innebär att jag måste först köra 1,4km (4 min) till postboxen, och sen starta motorn en gång till och köra ytterligare 1,1km (4 min).

Om jag tar bilen så blir det alltså 1,4km + 1,1km + 2,4km varje dag. Motorn kommer ju aldrig att hinna bli varm på så korta sträckor, eller vad säger ni?
Jag brukar försöka köra en lite längre sträcka på helgen så batteriet kan laddas.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gäller det din 318?

Kan du inte gå till postboxen?
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Min åsikt är att du har en av de bättre motorerna för korta turer men bäst är ju så klart om den får bli varm. Kör du som du skriver längre turer på helgen skulle jag inte oroa mig.
AL
139
ALX
318i -03
Grelle: Ja, det är en 318i -03. Jo, postboxen är på vägen.

38Larsson: Jag använder knappt bilen alls egentligen. Enda anledningen till att jag försöker köra några mil på helgen är för att den stått stilla hela veckan.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle tänka såhär. Har jag köpt bilen för att transportera mig eller köpt den för att vårda? Har du din 318 för att åka när du inte vill gå så skulle jag inte bry mig om korta turer, utan glatt köra och om problem uppkommer så får man fixa dem. Annars fyller den ju inte sitt syfte.

Men visst tusan är inte detta en optimal körcykel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Täta oljebyten krävs men om du gör det så kommer den hålla ett bra tag till. Sannolikt tills rosten tar den - brukar vara så e46or slutar sina dagar.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det bara batteriet du oroar dig för är väl en batteriladdare billigare och miljövänligare än att köra en tur bara för att ladda batteriet. Givet att du har tillgång vill vägguttag nära bilen.
Med den körcykeln vore ju en laddhydrid eller till och med elbil bra (om de bra inte vore så dyra i inköp), kanske till och med en elcykel kan vara ett alternativ.

Jag kör också mest korta sträckor, med några undantag så en laddhybrid vore bäst för mig, men jag får inte ihopa kalkylen ännu.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
AL
139
ALX
318i -03
Nu när jag har så nära till jobbet så behöver jag knappt bil alls, så det blir lite dumt.
Finns ej nåt eluttag i garaget.
Har funderat på att köpa en sån där el-sparkcykel att ha till jobbet, men då blir man säkert utskrattad, haha.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min bil står stilla dagtid då jag cyklar eller åker motorcykel till jobbet. Tror du kan ta en vanlig cykel eller promenad de där 2,4km och låta bilen stå stilla om du är orolig över dålig körcykel. På helger och övrig tid är det väl ändå skönt med en bil så den kan du väl behålla ändå?
AL
139
ALX
318i -03
Ja, bilen tänker jag ha så länge som möjligt. Den är i extremt bra skick, ingen rost eller några fel alls.
I framtiden hade jag tänkt kanske en F30 M-sport, E90 tycker jag inte är fina alls. Tycker BMW för det mesta har blivit sämre och sämre designmässigt med åren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.