|
|
|
|---|---|
|
Eller är det bara en hjulinställning som behövs? jag bytte just alla länkarmar och hela styrstagen på min E61 LCI, förstod ju att det skulle behövas en hjulinställning efteråt men trodde inte att den skulle kännas så skum. När man rattar nästan fullt åt ett håll så är det som att ratten "drar sig själv" åt det hållet, som att den skulle snurra runt till fullt rattutslag om du släppte den och den känns allmänt "icke exakt och slingrig" nästan som att något sitter helt löst. Märket jag använt är lemförder dvs bmw original kvallité. Såhär gick jag tillvägar när jag bytte allting: *bilen på pallbockar fram *skruvade isär allting på båda sidor *bytte krängningshämmarbussningar, smörjde in dessa i ett tunnt tunnt lager silikon både runtom och innuti där krängningshämmaren löper och drog åt dessa. *satte dit nya krängningshämmarstag båda sidor och drog åt dessa i "avslappnat läge". *Mäter gängorna på gamla styrlederna med skjutmått och ställer in dom nya styrlederna likadant. *satte alla länkarmar / styrstag på sina platser. *drog åt ledändarna båda sidor med moment (3st) *pumpade upp ena sidan med domkraft till ungefärlig "kör-höjd" och drog åt bussningarna mot ramen med moment, släppte ena sidan och gjorde likadant på andra sidan. monterade tillbaka bromssköld, bromsskiva och bromsok. Vad jag kan se så har jag inte gjort något fel som skulle orsaka katastrofala köregenskaper, alla skruvar är åtdragna. Hjulen pekar inte riktigt 100% rätt så funderar på om det kan vara normalt att det beter sig konstigt när man bytt ut mycket i framvagn utan att göra en hjulinställning. Funderade även på om det var ett "big no no" att smörja krängningshämmarbussningar innuti där krängningshämmaren löper men bussningarna verkade redan ha något smörj-aktigt på sig i kartongen så jag antar att det inte spelar någon större roll.. Mer smaksak om man googlar lite?. Antar att jag bör lugna ner mig och göra en hjulinställning så löser sig allting. Ha det bra! | |
|
Att mäta gängor kan vara lite förrädiskt eftersom det kan skilja i längd mellan de gamla och nya styrlederna. /Lennart |
|
|
hej lenwib! Jo jag kom på det efteråt, skulle mätt ifrån någonstans på kulleden och hela vägen till andra änden.. men lemföder är ju BMW original vad jag vet, men det behöver ju inte vara exakt samma mått ändå. Detta är väl något som dom rättar till på hjulinställningen antar jag? "ESP" lampan blinkar med om man gasar till lite (långt ifrån däcksläpp) antar jag får ta ur ABS sensorerna och rengöra dom lite, torkade dock av dom när jag hade dom ute. |
|
| Gör en hjulinställning så blir det bra | |
|
Om ESP började lysa först efter din operation, är det väl tänkbart att hjulen inte rullade riktigt som de skulle, när du t o m märkte det när du körde. Tippar, liksom föregående, att en hjulinställning löser det. /Lennart |
|
|
Hade samma problem på min e39 när jag bytte framvagnens delar, man fick fixa till så ratten stod rak och göra en hjulinställning så löste sig allt. Justerade lite grovt hemma i garaget med långa linjaler mm så blev det körbart så fixa proffs finliret sedan. // Magnus |
|
|
Har grovjusterat lote med ögonmått och det blev bättre (långt ifrån bra) . Esp blinkar inte längre heller. Det gör inget om man har lite smörja inne i bussningen till krängningshämmaren va? Hjulinställning bokad till torsdag. Vibrationerna jag hade är helt väck iallafall , även vid inbromsning. Dock känns det fortf som att något glappar i framvagnen när man kör över gupp eller så (gjorde de innan bytet med) .. måste vara stötdämparna då antar jag? Allt annat är ju bytt. Även topplagringar på dämparna. De liksom känns nästan i gaspedalen att de rör sig .. o de är ju skumt med tanke på att den inte sitter ihop med någonting direkt.. |
|
|
Hjulinställning + balansering av sommarfälgarna gjord och bilen går perfekt.. Underbart med nya leder i fram och bakvagn . Dock har jag fortf något som "gungar till" ibland i framvagnen när man kör över ojämnheter.. Det måste ju vara dämparna då, allt annat är ju bytt. (topplagringarna bytta med). Lyckos den som köper min 535a av mig, hen kommer få en helt ny e61a haha.. Ha det bra! |
|
|
@HenrikA Härligt, ja, det är ju många trådar här i forumet som handlar om vibrationer etc. Att hålla länkarmar, styrstag, bussningar etc fräscha fram och bak, tillräckligt fräscha däck (samt undvika de billigaste märkena), hjulinställning + balansering tror jag hjälper i de allra flesta fall. Dock så kan ju allting detta bli en riktig dyr operation sammanlagt om man inte är en gör det självare. Underredet är sannolikt den högsta utgiftsposten för en majoritet av av BMW ägare som köper begagande ex, åtminstone om man strävar efter att han en bil i bra skick som känns bra på vägen. Motorunderhåll oftast inte alls lika dyrt. Men underredet är ändå frustrerande, upplever det som skört på BMW, ibland upplever jag det som att ett simpelt potthål, oförsiktigt körande över en trottoarkant eller vad som helst kan ställa till det igen. Dock ingen aning om BMWs underredes konstruktion är känsligare än andra bilmärkens... ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.