|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 525 Touring E39 Skall byta vattenpump på gamla bettan tänkte jag. Allt gick smärtfritt tills jag skulle sätta tillbaka NYA vattenpumpen dem fyra gängade skruvar som sticker ut från motorn råkade dra av en. Så nu har jag bara 3 skruvar. Tar man bort vattenpumpen sticker gängadeskruven ut en bit. Min fråga hur gör jag nu???? Någon som är fiffig kan komma med ett tips eller två :) mvh MickeyK | |
| Värm försiktig med gasol på toppen, vid foten av bulten som har gått av, vrid loss med en bra polygrip, eller knacka på en torx hylsa som är snäppet mindre. | |
|
Värme är bra om det går att komma åt. Annars är det väl rostlösare i omgångar, knacka med hammare och sedan svetstång att nypa åt med. // Magnus |
|
|
Okej tack för svaren får se om man får ut den. |
|
|
Detta hände mig med , och för min del så räckte det med en tång/polygrip att få ut det som var kvar av skruven. Är det för liten bit som sticker ut så kan man ta en skruvmejsel mot skruven och försiktigt knacka med en hammare så att den gängar ut sig bit för bit tills man kommer åt med tång/polygrip |
|
|
Hej Jag får runt en poligrip/tång men får inte ut den. Den sitter fär den sitter så att säga. Prövat med en rörtång men funkar inte då heller. Kan inte få den röra på sig. Skall pröva med att knacka lite på den. sedan får jag arbeta mig uppåt i tips hyllan. Tack så mycket för svaret. |
|
| jag värmde försiktigt med gasol, då fick jag ut min bult, värme funkar alltid när det gäller att lossa fastrostade saker, min hade gått av vid bultskallen så jag knackade på en torx hylsa och värmde rejält på toppen, sen kom den som en dans. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Sista utvägen får annars bli att svetsa dit en mutter. Den stora mängden värme som bildas under så kort tid i pinnskruven brukar vara till stor hjälp. Jag klantade mig för inte så länge sedan på min M54. Skulle lossa termostathuset och en skruv vägrade röra på sig. Jag borde vetat bättre, efter mycket skruvande får man en känsla för hur hårt man kan ta i utan att dra av skruvar. Men dum som jag var så tog jag i för mycket, trots att jag kände att jag använde för mycket kraft. Och självklart gick skruven rakt av i jämnhöjd med toppen. Suck... Länk Men det fungerade att svetsa dit en mutter och få ut den. Krävdes dock tre försök men en del av det berodde på att det var första gången jag provade mig på detta (och mina svetskunskaper är väl mediokra). Länk Oavsett var det en skön känsla när det lossnade. Förutom att svetsa på muttern så slog jag med min mässingshammare rakt in axiellt på skruv+mutter för att även skapa små chockvibrationer för att få de här små mikroskopiska rörelserna så att man bryter upp de små bindningarna mellan metallytorna. Länk |
|
Tack så mycket för hjälpen. Ni är bäst Fick ut skruven med 5-56 samt en rörtång i morrn drar jag o köper ny skruv så man kan laga bilen detta året. Tack så mycket igen, ni är bäst mvh MickeyK |
|
| Fint, det är en härlig känsla när bultfan kommer ut :-D | |
| Typ en Segerdans he he | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.