AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.190

Lämplig högtryckstvätt?

Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Hej alla.
Jag tänkte köpa en högtryckstvätt i prisklassen ca 4.000:- för att kunna "sommartvätta" bilen utomhus.

Jag funderar på en Kärcher K5 Premium Full Control Plus Flex eller en Husqvarna PW 360.

Därav frågan, har någon bra eller dåliga erfarenheter av dessa, alternativt någon annan högtryckstvätt att rekommendera?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kränzle.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Länk
Jag är riktigt nöjd med den maskinen! Finns motsvarande varriant utan slangvinda för en tusienlapp mindre. Se bara till att du har tillräckligt vattenflöde för att stötta maskinen.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Kränzle verkar vara omtyckta samt få bra omdömen. :-)

Dock verkar de ligga i en högra prisklass. Den länkade i svaret ovan kostar nästan dubbelt så mycket som nämnda Kärcher och Husqvarna, vilket blir för hög investering för att bara "sommartvätta" bilen.

Om jag nu inte hittar en Kränzle med OK specifikation i prisspannet kring 4.000:-.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Dyrare -> mer metall och mindre plast.
Lyft på en och du kan känna vad den kostar.

Köp en som du kan få servad och köpa reservdelar till om 5-10 år.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Kränzle gör bra prylar generellt men är i högre prissegmentet.

Kränzle, Kärcher, Alto Nilfisk, Bosch, Stihl och Husqvarna är väl alla stabila märken som har bra reservdelshållning under lång tid = man slipper skrota dem pga något litet fel/problem.

Generellt skulle jag säga att du bör köpa en tvätt med högt vattenflöde, trycket är inte lika kritiskt.
Sedan är det ju bra om det finns lämpliga/önskvärda tillbehör, men där har de stora tillverkarna oftast ett bra sortiment.

Akta dig dock för att använda t ex. aggressiva turbo-munstycken (med tunn roterande stråle) på bilen, det är lätt att det höga trycket från dem gör skada på olika sätt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Tack för alla svar. :-)

Jag hade generellt köpt "kvalitet" som är lite dyrare, men under dessa osäkra Corona-tider (samt med nytt hus och permittering från jobbet) får det bli en mellanprisklass.

När det gäller tester låg nämnda Husqvarna i topp hus Pricerunner. Dock vet jag inte hur opartiska eller sponsrade de är.
Länk

Sedan har ju Råd & Rön en ny test, men den artikeln har jag inte köpt ännu. Gissningsvis har även några biltidningar aktuella tester av högtryckstvättar.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Remo
Jag hade också tänkt att köpa en HQ PW 360 då de fick bra omdömen.
När jag var och kollade i butiken hade de istället en HQ PW 460 på lager, lite kraftigare och dyrare. Men jag fick ett bra pris och slog till. Gillade dessutom namnet :)
Jag blev positivt överraskad -ett grymt tryck mot mina tidigare tvättar.
Jag har bara använt den några gånger än så länge så jag kan inte ge ett långtids-omdöme. Men jag tror du kan satsa på Husqvarnan oavsett 360 eller 460.
Fick precis en ny Nilfisk E 160.1-10 H X-TRA.
Grymt nöjd.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Gå på en K7:a så får du en mer användbar tvätt. Det större flödet ger större skillnad än man tror.

Troligen för dyr enligt budget, men leta på extrapris så kommer du närmare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har en Kärcher K7.85 och det kan ju vara värt att tänka på att den inte klarar sig med 10A propp utan kräver minst 13A.

Har också en Kränzle Quadro 3-fas tvätt av större modell och visst är det två olika världar men jag förstår att man inte skaffar en sån om man bara ska tvätta nån gång ibland. Det är stora och otympliga maskiner. Det blir rent även med den mindre tvätten, man får bara stå still betydligt längre på samma ställe ;-)
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Tack för att återkoppling. :-)

Huset har märkström 13A på alla kontakter i garage och utomhus. Så jag gissar ev. de större tvättarna kan bli begränsande, som Kärcher K7 (enl spec. 3,0 kW/16A) och Husqvarna PW 460 (enl spec. 3,3 kW/14,5A).

Så valet kommer nog att bli mellan Kärcher K5, Husqvarna PW 360 samt Nilfisk E 160.1-10 H X-TRA. De av tvättarna som finns att hitta lokalt till OK pris (helst kampanjpris) har fördel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
K7an funkar bra på 13A säkring, har inte löst ut en enda gång. Misstänker att effekten drift är något lägre än angivna 3000W.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Har K5.
Inte impad av trycket den skapar, räcker för husbehovet dock, så den får stå kvar.
Bra service när pumphuset gav upp och behövde bytas ut. Inget knussel på servicemottagningen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Löwet, Jag kör K7:an på 10A trög porslinssäkring och det går bra. Ibland är det en fördel att inte läsa bruksanvisningen;) Jag visste det inte förrän en granne sa att han istället köpte K5 just därför.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har automatsäkringar så de löser lite enklare. Men 13A är inga problem alls så effekten lär inte vara 3000W i verkligheten utan en smula lägre.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är startströmmen som är bekymret. På en motor är den ~6x märkströmmen.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Kollade precis R&R's test, och den skiljer sig lite från Pricerunners. De 10 bästa placeringarna är som följer (av 16 testade tvättar):

1. Nilfisk E 145.4
2. Nilfisk E 160.1
3. Kärcher K5 Premium Full Control
4. Kärcher K5 Full Control
5. Kärcher K4 Premium Full Control
6. Kärcher K4 Full Control
7. Kärcher K3 Premium Full Control
8. Kärcher K3 Full Control
9. Nilfisk C 135.1
10. Bosch Easy Aquatek 120.

Samtliga tvättar är inköpta i 2 st exemplar för testning. Husqvarna fanns ej med i testen. Stihl fick bottenbetyg och övriga Bosch låg också i nedre änden av betygskalan.

Så nu är det bara att besluta vilken tvätt jag ska inhandla. En K7 hade såklart suttit fint, men den är aningen dyr för mitt behov samt inger lite osäkerhet med husets 13A märkström & automatsäkringar.
Sa ju att Nilfisken är grym! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.