AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
835

Köp av 328 Touring från runt 2014. Tänka på?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Inne på att köpa BMW igen. Tittar efter 3-serie touring (bensinare) och framförallt då 320/328/330 från runt 2014 och framåt. Något som jag bör tänka på när det gäller dessa bilar? Något man bör se efter eller undvika?

Tack på förhand :)

// Daniel
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Runt 14? Antar att du är ute efter de 4 cylindriga varianterna?

Undvik allt som slutar på eller under 20 om du är bilintresserad.

Har själv haft en x28 och har faktiskt bara positiva erfarenheter.

Riktigt pigg trots förhållandevis låg effekt. (245hk)

Ingen erfarenhet av x30 dock men antar att det är ungefär detsamma.

Sp
3.093
Spajjjs
Precis. F31 som kom 2012 är det som är aktuellt. Som du oxå säger så är det nog mest 328 och 330 jag tittar mest efter då jag nog skulle tycka att en 320 blir för trist.

Hur är det med barnsjukdomar på denna modellen? Är man någorlunda ”safe” om man kollar efter 2014 och framåt eller dras de med problem oxå?

// Daniel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fördelningslådorna på x-drive är en svag punkt.
Väldigt känsliga för att ha samma rullomkrets fram och bak, men inte ens det hjälper alltid...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
42
785
428
Vet faktiskt inte. Är inte självmekar typen.

Men min var en 14 och funkade klockrent hela tiden. Inga problem alls faktiskt.

Dett enda jag ev skulle kunna klaga på var att halvljuset av någon anledning var fruktansvärt lågt ställt.

Fick mitt justerat utanför tolerans och då blev det bättre. Gick även genom besiktning trots felinställt.

42
785
428
Det här med x drive.? Men är de verkligen så kassa?

Kör själv nu runt i en trimmad 440 -18 xd Skall man ligga sömnlös?

Och kanske lite till hjälp för TS.

Är det några förbättringar gjorda ?

Skall man köpa en 15 istället för en 14 typ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, så länge man är noga med att man har däck med samma rullomkrets fram och bak är det ju inte så mycket man kan påverka (förutom oljebyte i fördelningslådan vid något lämpligt miltal - t ex. 10.000 mil eller så), så att oroa sig för något som kanske händer men som man inte kan påverka känns väl inte så nödvändigt eller konstruktivt...

Effekten/vridet är nog inget problem då det är samma fördelningslåda i alla modeller med x-drive allt från svagaste motoralternativet upp till X5 med starkaste motorn.

Men det kan ju vara bra att veta om vid köp och även kolla så den inte hugger/rasslar vid acceleration (främst från låg fart på ettan och tvåan). Gör den det är det något knas som kan bli riktigt dyrt...

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
x-drive måste vara vissa serier som har tillverknignsfel för det verkar inte finnas nån logik i vilka som drabbas. Min 530xd gick 23 tusen mil utan problem med xdrive men andra verkar drabbas efter halva sträckan eller ens det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På vår bil rasade den efter typ 7500 mil...det positiva i det var att BMW tog det på goodwill...

Jag tror mer på att det kan vara vissa partier av fördelningslådor som har haft undermålig kvalitet (för det har bytts många!) och kanske i kombination med "slarv" med felaktiga däckdimensioner.

Mvh
Johan B

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Facelift kom från modellår 2016, och det var också då 330 lanserades.
Sp
3.093
Spajjjs
Är det säkraste att hålla sig ifrån x-drive då?

// Daniel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror på hur du ser på det - en bil med mer utrustning riskerar ju att gå sönder i fler system/prylar...

Vill du ha x-drive så köp det, men så här i efterhand kan jag väl inte direkt säga att vi ångrade att vi köpte x-drive, men inte heller att vi hade så stort behov av det egentligen...
Skulle jag köpa en F31:a idag, så hade jag troligen inte satt x-drive som ett krav utan mer gått på skick och annan önskad utrustning i första hand. Så resonerade vi inför köpet av F31:an och det föll sig så att den bilen vi fann mest prisvärd och önskvärd utifrån de krav/önskemål vi satt upp just då var den vi köpte.

Sedan är det ju både för och nackdelar med x-drive. Bilen får bättre framkomlighet och bättre stabilitet när det är halt. Sedan verkar det som att däcken slits mycket jämnare och kanske även mindre med x-drive i förhållande till bakjulsdrift och en hyfsat vridstark diesel - på mercan som är bakhjulsdriven, käkar bakdäck i en helt annan takt än BMW:n…+

Men samtidigt blir bilen tyngre och lite "sävligare" plus drar lite mer soppa...

Mvh
Johan B

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Några tips angående saker att kolla upp vid köp:

Att de yttre fönsterlisterna inte är för korta. Standardfel att de krympte första åren.
Att stolen inte knakar. Kör i en rondell och lyssna efter oljud. Är vanligt förekommande att stolsunderredet började glappa.
Rost baklucka. Kolla längs kanter efter lackblåsor eller värre, rost.
Fördelningslådorna är nämnda. Om du köper xdrive, kör då på en lägre växel, typ tvåan eller trean och gör ettfullastsvep från låga varvtal. Om de är på gång så brukar det märkas genom små ryckningar, särskilt där maxmoment övergår till maxeffekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.