AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.544

Vilket lufttryck i 285/35 / 325/30 21”

Vilket lufttryck skulle ni rekommendera i 285/35 fram och 325/30 bak? Framfälgen är 10.5” och bakfälgen är 11.5. Däcken är inga RFT utan vanliga.

Jag laborerar lite just nu. Först körde jag 2.2 fram och 2.6 bak men då vibrerade hela bilen på motorvägen, så jag ökade till 2.5 fram och 3.0 bak och då blev det betydligt bättre men känner fortfarande nått litet då och då. Tänkte testa 2.8 fram och 3.2 bak men det får ju inte bli för mycket så däcken blir felslitna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lufttrycket ska inte påverka vibrationer egentligen, men är det några problem med fälg/däck, kan man maskera bort lite av problemen genom att justera lufttrycket...

Börja med att åtgärda grundproblemet, som kan vara obalans, partiella förhårdnader i däckstommen, orundhet i däck/fälg, dåligt centrerade fälgar (om det är eftermarknadsfälgar som kräver navringar t ex.)

Vad är det för däck och fälg?
Vad är det för bil?

När jag har varit i kontakt med Michelin och Bridgestone, har deras svar angående lufttryck i olika däckdimensioner alltid varit: Använd rekommenderat lufttryck enligt biltillverkaren och om man avviker i dimension från dem så påverkar det inte trycket i däcken - det är bilens specifikationer som sätter specifikationen för lufttrycket och det ska inte ändras om man byter dimensioner - så använd samma tryck som biltillverkaren rekommenderar.

När jag frågat om RFT/vanliga däck, så har de sagt att det är samma sak där - bilen styr trycket och man ska ha samma tryck oavsett om det är RFT eller vanliga däck.

Så jag skulle gå efter de tryck som BMW rekommenderar för däck som är mest lika de du har i dimension. Sedan kan man laborera lite upp och ner i tryck - jag brukar hamna lite över rekommenderat tryck för "olastad bil/låg fart" men sällan upp mot trycken som anges för "full last/hög fart".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Första tanken va ju att det kunde vara obalans i däcken, men om du kikar här Johan på sidan 216 Länk vad skulle du valt då? Bilen är en F15 30d M-sport. Fälgarna är eftermarknads och däcken är inga märkesdäck. Inte den bästa melodin man vill höra men nu är det som det är. Dock är dom helt nya både däck och fälg. Bilen har även 7 säten om det skulle påverka trycket? Kikar man i bladet på sidan 216 så fanns det en avdelning för däcktryck avsett för modell med 7 säten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, runt 2,5 fram och 2,8 bak är nog något att utgå från...

MEN jag är rätt övertygad om att du har problemen i däcken och/eller fälgarna!
Åk till en däckverkstad som kan göra en "road-force-balansering" där man mäter hjulen under rotation och ser exakt vilka variationer det är i marktrycket när hjulen snurrar.
Det är inte så många verkstäder som har den utrustningen men det finns ett antal utspridda över riket.

Vad innebär "inte märkesdäck" - är det billigast möjliga kina-skräpdäck?

BMW är känsliga för problem i däck/fälgar och jag rekommenderar att du minst kör med "Mellanpris-däck" för budgetdäck ger ofta dylika problem pga orundhet och/eller partiella förhårdnader i stommen - de problemen går aldrig att balansera bort oavsett hur noga du balanserar hjulen!

Mvh
Johan B

js
1.935
jsn
i5 m60 -24
Är fälgarna runda? Även om de är nya så kan de ha fått sig en kyss eller blivit skeva... Detta går aldrig att balansera bort, det kan se ut så på balanseringsmaskinen men man blir inte av med vibrationerna i verkliga livet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...det är sådant som framkommer vid "road force balansering".

Sedan är också frågan om det är eftermarknadsfälgar om det behövs centreringsringar på naven och om de är av rätt mått nu?

Mvh
Johan B

Navet är exakt 74.1 så där sitter dom som en smäck. Däcken är Landsail, vet inte vilken klass dom ligger? Men jag tänkte köra in och få dom balanserade så får vi se vad dom säger då. Förhoppningsvis är det väl något av framdäcken som inte stämmer. Återkommer..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, Landsail har figurerat förr i "vibrationsproblemtrådar" om man säger så...
Skulle nog personligen klassa dem som "billigast möjliga" även om andra har annan åsikt i den frågan.

Försök att göra en road-force-balansering, för om hjulen (däck/fälg) inte är runda och/eller däcken har partiella förhårdnader i stommen, kan du göra en superfin balansering med 0,0gram obalans i maskinen men du får vibrationer ändå.

Med road-force-balansering kan du se hur stora variationer i marktrycket det är och var på hjulet dessa är. I vissa fall kan man då vrida däcket på fälgen för att "matcha" fälg och däcks orundhet och på så vis få mindre vibrationer.
Men är fälgarna helt runda och däcken orunda går det ju inte...

Mvh
Johan B

Visa användare
28
j.a.h.strom
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09

Hej

Viket tryck i mina 20 tums 255/50/20 och 285/45/20

Däck slits på mitten, återkommande problem år efter år.

Nu kör jag en Bmw e70 X5 hade, 2.8 bar och slitage uppstod på mitt bak. ca 5000 km körda.

Däckfirmorna säger de skall vara 3.0 bar minst, I bmw dörren står dett 2.0 och 2.2 bar.

Varför skall det vara mer bar baktill ? , e väl ändast om man lastar bilen ?

Viktfördelning är ju 50 50 på bmw.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.