AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
599

Vibration vid inbromsning e61

ca
132
carlsonstefan
E61 520d -09

Tjenare i november så böt jag skivor och belägg samt styrleder båda sidor då dom var slut. Bilen slutade vibrera vid inbromsning.

Men efter 3 månader så började det vibrera igen och kände då på länkarmarna dem främre och vibrationer minskade efter jag böt dom..men börjar känna av det mer igen

Är de så att mina skivor tagit stryk då mina länkarmar var lite dåliga

prov snurrade på ena skivan och märkte att den "skrapade" På ett ställe och skivan tappade fart.

Hjul inställning är gjord

Känner inge pulsering i pendeln bara i ratten

Tips mottages mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara fallet...

Men det kan ju också vara ett kärvande bromsok som spökar för dig och är själva grundorsaken till vibrationerna.

Prova att göra några hårda inbromsningar från hög fart för att slipa bort ev. fläckvisa fritionsmaterialöverföringar från beläggen till skivorna. Sådana "fläckar" kan man få om man kört skivorna varma och sedan stannar med bromsen nedtryckt - då får du en stämpel av friktionsmaterial som sedan bygger på sig själv allt mer om man kör någorlunda lugnt och försiktigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ca
132
carlsonstefan
E61 520d -09

Tack för svar. Skall prova det. Men i vilken hastighet från 80 ner till 0 eller hur tänkte du :)

Hur kollar man annars om oket "kärvar"

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med inbromsningarna menar jag att du kör typ 110-120 km/h och gör en hård bestämd inbromsning till ca 5 km/h (stanna INTE) och upprepa sedan detta igen två gånger eller mer. Därefter kör du kanske fem minuter i lugnt tempo utan att bromsa hårt för att kyla ner bromsarna.

Har du tur kan du på så vis slipa bort ev. ojämn friktionsmaterielansamling på skivorna.

Kärvande ok brukar ge varma bromsskivor - kör lugnt och fint i 70 km/h eller så i några minuter och stanna utan att bromsa allt för hårt och känn med handen om endera sidan är märkbart varmare än andra.
I svåra fall känner man att bilen rullar trögt och skivorna blir väldigt varma och smutsiga snabbt av allt bromsdamm. I riktigt svåra fall kan skivorna bli blåanlöpta av värmen...

Mvh
JohanB

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.