AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
742

Hur många bilar kan registrera på sig innan man blir bilhandlare?!

bo
20
bobokrull
540ia Touring -01
Är det 5 bilar per år eller?
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Finns ingen klar gräns. Men man brukar säga c:a 5-7 bilar per år. Sen anser man att du bedriver verksamhet. Du får köpa och sälja bilar/egendom som
innehas för eget bruk och göra en vinst på 50 000 kr
utan att betala skatt.

Köps bilarna endast i syfte för att säljas vidare
skall detta beskattas som näringsverksamhet och är
därmed skattepliktigt.

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Jag har köpt och sålt betydligt fler än 5 bilar/år ett par år, har inte hört något från någon myndighet. Eller ja, kanske vägverket då:-).

let the Best Machine Win!
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Ibland tänker man inte långt. Eftersom du ställde frågan i importforumet syftar du TROLIGEN på bilimport. Det har jag ingen erfarenhet av.

let the Best Machine Win!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag registrerade firma redan -94, eftersom jag inte vågade köra privat. du kanske klarar dig undan ett par år, men förr eller senare kommer de på dig. då får du skattetillägg retroaktivt för tidigare år också, så se till att spara undan en rejäl hög med pengar!
mina föräldrar är revisorer, så jag vet att RSV undersöker antal bilar. när de kommer på dig får du betala skatt för vad de anser att du har tjänat, plus skattetillägg på 40%.
firma är inte så jobbigt som många tror, det ger stora fördelar också.

Mvh Johan
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Jag brukar importera,besiktiga och sälja 4-6 bilar per år,och det är inga problem enligt skattemyndigheten.Har kollat med dom 2 gångar,och så länge det är en "hobby" vid sidan av ditt vanliga atbete,så är det inget som dom bryr sig om.Jag registrera dom på mig själv,och kör dom privat tills jag får sålt dom.När det däremot blir mer "affärsversamhet" så är det en annan femma...

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00...R.I.P
Vad gäller hur många bilar man får köpa i Sverige/importera finns väl ingen begränsning vad jag vet. Begränsningen ligger i att man inte får sälja fler än ca 5-7....

/Simon
dumsnut
Eller snarare.

Det är inte antalet köp/sälj som är "the issue" utan snarare syftet med sina köp/sälj. Har man för avsikt att bedriva vinstdrivande verksamhet så måste man ha en "firma" och följa de regler som gäller.

Har man däremot som syfte att enbart syssla med det som hobby, dvs ej tjäna pengar (mer än att täcka vissa utlägg för sin hobby) så får du köpa/sälja miljarder bilar per år.

:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.