AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.498

Mjuka upp gamla gummidetaljer! RECEPT!

Mi
105
Mittmotor
BMW 850 -91. Två st Renault Zoe elbil.
Jaguar XKR Kompressor -01.
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Jag hittade ett recept på nätet!
Nu har jag provat receptet med 30% vintergrönolja och 70% xylen på gamla gummidelar. Bl.a insugsgummin på en -89 Suzuki. De var som hockeypuckar innan och var helt omöjligt att få in förgasarna i. Efter 24 timmar i lösningen är de som nya! Helt fantastiskt. Jag har provat alla recept jag hittat tidigare med bromsvätska, glyserol & rödsprit mm, mm, men aldrig fått så bra resultat. Han jag fick receptet av gjorde detta för 3 år sedan på sina och de är fortfarande mjuka och fina. Nu ska jag ge alla gummin på 850n en omgång då de också är hårda.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du något bra ställe att köpa oljan från? Jag ser mest hälsokostaffärer etc som säljer 10 ml för hundralappen.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett medel som jag med framgång fått gammalt gummi att mjukna upp igen är lättflytande parrafin. Det återfuktar och mjukar upp torkat gummi (hjälper dock inte om det spruckit - det kan inte laga sprickor...).

Man får pensla på och vänta någon timme tills det sugit in i gummit och sedan pensla på igen i omgångar tills det är mättat.

Finns på apoteken och används bland annat i veterinära sammanhang för att bota förstoppning hos hundar t ex.

Jag läste första gången om det medlet i en Hifi-tidning för typ 30 år sedan och då var frågan/problemet hur man skulle kunna mjuka upp gummikanter i högtalare som hade torkat och blivit för hårda - de frågade diverse kemister och testade olika medel och kom fram till lättflytande parrafin som det medlet som funkade bäst av det som fanns tillgängligt på "den öppna marknaden för vanliga människor".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Intressant! Om man ska mjuka upp gummidetaljer på en M70 så måste jag säga att även om vintergrönolja kostar 376 kr för 10 cl (1 dl alltså) så räcker det ju till 3,33 dl lösning om vi späder med 70% Xylen (som kostar 87 kr för en liter) så innebär ju det att 3,33 dl av allt kostar ca 400 kr, och styvt 1000 kr för en liter.

Om man vet vad gummidetaljer på en M70 kostar nya så är priset vi pratar om nu i vilket fall som helst som hittat.

Kikade runt i två hälsokostaffärer efter det där "vintergrönolja" men ingen av de hade det. Köper ni det på nätet eller?
Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Jag har provat parrafin, det funkade ok på vissa gummin (naturgummin) men absolut inte på insugsgummina, likadant med sprit och glycerol/glycerin.
Man behöver inte en liter för att fixa insugen till M70, ta ett i taget, lösningen räcker flera gånger. Jag tryckte in insuget i en sk stekpåse och klämde ut det mesta av luften. fryspåsar gick inte. de löstes upp.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En snabb googling gav vid handen att vintergrönolja = Metylsalicylat.

Det ämnet är inte helt hälsosamt (kan vara dödligt!) vid högre koncentrationer och kan absorberas av huden...så var lite försiktig vid hantering av detta!

Xylen är ju direkt uttorkande/skadligt för vissa gummidetaljer, så jag skulle nog vara lite försiktig med det ämnet om man vill "vårda" gummi...

Mvh
Johan B

Mi
105
Mittmotor
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Både vintergrönolja och xylen liksom ska man ta det försiktigt med.
Jag använder handskar och gör det utomhus. Jag har förstått det så att xylenet hjälper oljan att tränga in i porerna i gummit ungefär som terpentin hjälper linolja tränga in i trä. Xylen är ett starkt lösningsmedel som ofta finns i thinner och racingbränsle. Det dunstar väldigt snabbt och det luktar bara lite från oljan efteråt. Den luktar som Jenka tuggumi.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, båda produkterna bör man nog handha med viss försiktighet.

Har man provat med lättflytande paraffinolja och det inte funkar, så kan man givetvis prova annat - det som funkar, funkar! ;)

Annars finns det faktiskt en produkt till som har till uppgift att få just gummi att bli elastiskt igen - packningstätningsmedel som t ex. Omega #917. Men det är nog svårt att dosera rätt och lägger man gummidetaljer direkt i ett bad med 917, är risken stor att de sväller och blir helt sladdriga.
Esteroljor brukar få många gummidetaljer att mjukna (och svälla i vissa fall). Jag misstänker att 917 innehåller en hel del esterolja...

Sedan är det stor skillnad på olika gummiprodukter beroende på vilket material de är gjorda av - olika material reagerar olika på olika kemikalier.

Mvh
Johan B

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
JohanB: Hur lättflytande skall paraffinet vara? Jag var och köpte en burk på apoteket igår. Behöver jag göra något med den eller är den bra som den är?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AlexanderK, jag har använt medlet som det är ur flaskan - är ganska lättflytande (om det är samma produkt...).

Bara att pensla på och låta stå och suga åt sig och återupprepa tills det är mättat.
Hela processen kan ta många timmar, kanske några dagar om det är stora saker som är rejält torra.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.