|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt en massa men blir inte tillräckligt klok Inser att mina 19 tum inte kommer fungera på nya bilen (F31 x drive ) Vilka mått fungerar bäst ? lär jag ha exakt lika runtom ? Vill gärna ha lite fetare bak, men närmaste rullomkrets jag kommer är skillnad 1,07 % (245/35/19-255/35/19) (tveksamt om det passar då Et är 40 och 8,5 fram och 9,5 bak ) Någon som sitter på bra kombination av alla siffror (tum, djup, bredd osv ) så det passar till en x drive ? | |
|
X-drive är känsligt så du bör ha så nära exakt samma rullomkrets som bara är möjligt. Därför bör du enbart använda de dimensioner och fälgmått som BMW anger. Dessutom bör du enbart använda *-märkta däck (BMW OEM) då de är finjusterade rullomkretsmässigt så att de skall ligga inom toleranserna. Det gör även att du bör använda samma däckfabrikat/modell fram- och bak. Dessutom bör inte slitaget mellan fram- och bakaxeln på däcken vara för stort - BMW anger max 2mm skillnad i mönsterdjup mellan olika däck. Enklast är att använda däck med samma dimensioner fram och bak för då kan du dessutom rotera däcken mellan fram och bakaxeln för ett jämnare slitage. Problematiken uppstår om du kör med "staggered Wheel setup", dvs. olika bredd/profil fram och bak... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
225 /40 /19 och 255 /35/19. Gäller för f32 både med och utan x drive. Antar att det är samma för f31. |
|
| 225/40-19 & 255/35-19? Kan inte 3-serien så bra men har för mig staggered original på dessa är enl denna dimension? | |
|
Det är bara att kika på etiketten som sitter på B-stolpen på förarsidan, där står dimensionerna... Men rent spontant tror jag 225/40-19 / 255/35-19 stämmer...det är samma dimensioner på bilar med och utan x-drive. Har man bil utan X-drive, är det inte samma problem med "exakt" samma rullomkrets. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dörrstolpeetikett Länk , inte från min bil (F31 xdrive) men likadan, samma etikettnummer 6878701 och förstås samma info. Jag har 19"-staggered setup'en och får 0.2% diff i omkrets. Fälgarna är original, M403 och skulle kunna ha dessa Länk data. Tyvärr sitter det Potenza RFT på dem, måste åtgärdas innan sommaren så man hör fågelkvittret. |
|
|
Tack så jätte för alla svar, dörrstolpe hade jag noll koll på, enkelt =) 225/40-19 & 255/35-19 felar 0,2 % 245/35-19 & 285/30-19 felar 0,08 % men man inte behöver överdriva :O...kanske :D |
|
|
om någon vill berättta vad Y står för (och då siffrorna före ) i detta sammanhang blir jag tacksam =) Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 285/35 R19 99Y |
|
|
Hastighetsklass och belastnngsindex. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 99 är load index (750kg) och Y är speed rating (300km/h) | |
|
Det är BMW STD 19 M-paket dimensioner. Vet inte ang f31. Men min tidigare f32 blev sämre körmässigt med bredare än 225 fram. Dock bakhjulsdriven. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.