AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.148

e39 stått två år, nu startar knappt, fel?

523ia årsmodell 1999, den har vanos iaf.

Den kan startas med mycket vilja och startgas och jag måste gasa mycket i början så den inte stannar.

Utan startgas, så händer detta: Vrider på nyckeln och motorn går i ca 1 sekund sedan stänger den av.

När jag väl fick motorn gå varm (startade med startgas) då gick den ungefär som den ska göra. Går också att starta då den är varm.

Nu får jag inte i gång den alls, förutom att den startar upp i en sekund. Startgasen är slut...

Vad ska jag göra nu?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Den får inget bränsle. Testa att knacka försiktigt på bränslepumpen. Den sitter under baksätet.

Mvh Håkan
bl
2.299
blixten
325i -88
Har du ny eller gammal bensin i tanken?
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Har med mer 20 lite i tanken då ? sitter väl 2 pumpar å ena kanske är paj vanligt på äldre bmw antar det gäller e39 méd

Ryker och håller på. Kall motor. Sedan stannade den. Jag kan inte starta nu.
bl
2.299
blixten
325i -88
Med tanke på att du inte svarar på de frågor som ställs till dig, så behöver du inte göra någonting... Och inte vi på forumet heller.
Blixten, du kan skita i det. Jag klarar mig definitivt utan dig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Två grundläggande frågor som måste besvaras:

1. Är batteriet i gott skick?
2. Får motorn soppa - dels: är bensinen fräsch - hur gammal är den och hur mycket kondensvatten är det i den? dels: hur mycket soppa är det i tanken och hur mycket har det varit under förvaringen? Volymfrågan har två anledningar: 1. Kondensvattenutfällningen är större med liten bensinvolym i tanken. 2. Vid ca 20 liters volym kan det vara så att alla bensin finns i vänstra tankhalvan och sugstrålepumpen som ska pumpa över (hävertpump) över soppan till högra delen där själva matarbensinpumpen sitter, kan vara trasig = matarpumpen har ingen bensin att suga...trasig sugstrålepump är inte ovanligt.

Spontant får jag en känsla av att du har problem med båda grundfrågorna:
1. Dåligt batteri.
2. Gammal bensin med kondensvatten (vattnet sjunker till botten där pumpen tar soppan = motorn får vatten med viss bensininblandning).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag vet inte hur jag citerar men Johan B:

På fråga ett:
Batteriet är nyladdat. Men ett mindre batteri: Varta D59 60 ah och 540 A. Jag vet inte närmare skicka på batteriet. Tycker att det har tillräckligt med ström för att få startmotorn snurra, startmotorn låter som den gjorde när bilen fungerade iaf.

På fråga två:
Det fanns 5 liter i den tidigare, den har alltså stått med ca 5 liter i tanken. Sedan så fyllde jag på 5 liter ny bensin nu när jag ville starta den, för jag trodde det var för lite bensin i tanken.

Jag ska fylla på med 20 liter ny bensin känns det som?
Jag har ett lite större batteri jag kan testa med också..
Jag plockade bort sätet baktill och bankade på dom båda bensinpumparna. Ingen skillnad.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Surrar det från högra sidans pump?

Den vänstra har ingen motor utan fungerar som hävert...den låter inget.

Det behövs bra med kräm för att strömförsörja alla nödvändiga system!
Att startmotorn snurrar är inte tillräcklig indikation på att du får tillräckligt med ström.

Bensinen är garanterat dålig med det du skriver - prova att slå i 15-20 liter till och se vad som händer. Tänk på att det står vattenskadad dålig bensin i ledningarna, så det kan ta ett tag innan den är borta...
Modern bensin blir dålig på några månader, men oftast kan det räcka med att blanda i fräsch dito. Men i värsta fall bör du tömma tanken på gammal bensin först.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
1. Jag ska ut i morgon och kolla om högra pumpen surrar.
2. Slänga i starkare batteri.
3. Ja, även i med 20 liter ny bensin.

Jag ska greja mera i morgon, tack för svaret.
bl
2.299
blixten
325i -88
Du har ingen koll och vill ha hjälp, men vill inte svara på relevanta motfrågor som ställs. Varför inte skriva redan i din fråga att endast Johan B får svara? Pellejöns!
Till Blixten: Jag ska alltså svara ögonaböj? Jag hittar ingen citera-funktion så därför svarar jag vissa användare och tänker att dom andra får ta del av svaren övertid.
Det surrar väl om bensinpumpen på höger sida. Vrider jag på nyckeln utan att ta nyckeln till hacket där startmotorn börjar snurra, då hör jag att bensinpumpen surrar i ca 3 sekunder. Jag har försökt pumpa ur bensin genom att vrida på nyckeln regelbundet så att bensinpumpen går i ett, men utan något resultat alls.

Så här kopplade jag för att försöka få ur bensin genom att använda bilens bensinpump:

Kopplat i slang och försökt tömma tanken på bensin. Men det kommer ingen bensin i slangen, som jag lett till en bensindunk utanför bilen. Bensinpump:
Länk

Så här mycket bensin är det i enligt tankmätaren:
Länk

Jag får ta och handla 20 liter bensin i morgon, långt till bensinstationen.

Slängde i 10 liter bensin. Verkar som det var för lite bensin tidigare. Men nu startar den inte ens på startgas. Märkligt.
Lösningen låg i att skruva ur alla tändstift. Sedan doppa dem i bensin. Sedan elda på dem med tändare. Sedan torka av ordentligt med Micro fiberduk. Nu funkar motorn perfekt.

Behövde efteråt inte hålla på med startas. Startade direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.