|
|
|
|---|---|
|
Bytte till sommardäck i helgen, första gången jag över huvud taget ägnat dem en tanke. Köpte bilen vid års-skiftet. Jag blev förvånad över att det var olika profiler på däcken, har aldrig haft det på tidigare bilar. 225/45 i fram och 255/40 i bak. Det är klart att det ser lite maffigare ut med breda sulor, men finns det någon annan poäng med att ha dem så breda? Första tanken är att det borde öka bensinförbrukningen. När jag gasade fullt ur en rondell blev bilen ganska sladdig, vingligare än jag väntat mig. Är det standard till M-sport-paketet? Vad brukar man ha för däcktryck på så här breda däck? Min Volvo hade 235 både fram och bak, och gick bäst när jag hade 2,6 bar fram och 2,3 bar bak. Framdäcken är betydligt mer slitna än bakdäcken. Hur funkar det med X-drive att ha olika rulldiametrar mellan axlarna? Jag har ingen aning om vad det är för teknologi på fyrhjulsdriften, hade Haldex mk2 på Volvon. | |
|
Du har "staggered Wheel setup", dvs. olika fälg- och däckbredd fram och bak. Det är om man bortser från t ex. M-bilar med mycket effekt, en ren kosmetisk fråga i första hand. Det ser snyggt ut men för med sig en del praktiska problem. 1. Du måste köra med bredare däck bak (onödigt breda i praktiken). 2. Du kan inte rotera däcken mellan fram och bakaxel för jämnare slitage. 3. X-drive gillar inte när det blir olika rullomkrets fram och bak! Det kan bli stort slitage på lamellpaketet i den och i värsta fall kan du knäcka fördelningslådan. Max skillnad i slitage är 2 mm enligt BMW. 4. Du bör enbart använda däck av samma fabrikat/modell av ovan nämnda anledning och ENBART i de dimensioner som BMW anger SAMT använda *-märkta däck (BMW-OEM-märkning) då de däcken är fintrimmade rullomkretsmässigt för att klara toleranserna som x-drive behöver för att fungera och inte skadas. Lufttrycket står på klisterlappen som sitter på B-stolpen på förarsidan. Efter justerat lufttryck skall du "kalibrera"/nollställa däckttrycksövervakningen i I-drive. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan, varför ska man nollställa däcktrycksövervakningen efter man justerat lufttrycket? Med tpms så ser det för mig ut att bli korrekt lufttryck direkt. | |
|
Nu har jag iofs inte TPMS utan det andra systemet som går efter rullomkretsen (ABS-pulserna) och där ska man nollställa systemet efter justering av lufttrycket. TPMS-systemet blev väl standard med 2015-årsmodellerna!? Jag kan tänka mig att du även ska göra det med TPMS-systemet så att det vet att det är korrekt tryck och varnar om du får tryckfall i något hjul... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om man bara gör en liten förändring på lufttrycket, +- 0.2bar eller så, brukar TPMS funka bra utan nollställning. Är det mer än så brukar systemet själv larma för en tryckförändring och då ”kräva” en nollställning. | |
|
Jag gissar att återställningen inte gäller TPMS, utan det äldre systemet, och även där bör det bara vara finlir man åstadkommer med en nollställning. Bilen bör larma om skillnaden i rullomkrets blir för stor (pga luftläckage), och detta tröskelvärde för ett larm är säkert satt till "mer än X% avvikelse från förväntat värde". Har man inte synkat så kanske bilen inte reagerar förrän avvikelsen är (X+2)%. Det enda jag kan göra (har TPMS) är att "para om" TPMS-ventilerna med bilen, men det är ju när den tappat synken med bilen. |
|
|
Jag hittade en rullomkretskalkylator på nätet. Skillnaden i rullomkrets mellan profilerna var ~0,26% Till och med 5mm slitage mer på framdäcken landade under 2% diff, så jag behöver tydligen inte vara orolig. Hur funkade X-driven, är det också en Haldex-produkt, eller något annat? Vad är momentfördelningen mellan axlarna i "vilande" läge? |
|
| Med nuvarande slitage på mina framdäck så kommer jag aldrig behöva byta ut dem (RWD). Det innebär också att jag måste fortsätta med Bridgestone RFT bak om jag inte är sugen på att även byta de knappt slitna framdäcken... :/ | |
| tsint, var inte dumsnål. Klart du byter ut alla, det blir stor skillnad. Jag har redan bytt alla fyra däck på min -16 och däcken var inte ens utslitna men det var värt det ändå! | |
|
Dr Mabuse. Det är inte en Haldex-produkt. Det är någonting som BMW själva har tagit fram. Och jag har för mig att fördelningen normalt skall ligga på 60% bak och 40% fram så att bilen skall kännas som lite bakhjulsdriven. X-drive skall klara av att flytta allting till fram eller bak beroende på om det behövs om jag inte kommer ihåg helt fel. Däremot så tror jag att X-drive i de nya framhjulsdrivna bilarna (1-serie och de som är baserade på samma platta) inte kan flytta allting bak, typ max 50% bak. Och där har jag ingen aning om vad grundsystemet är. |
|
|
Det är en lamell-fördelningslåda vars ingreppsgrad styrs av en elektrisk servomotor som i sin tur får styrsignaler från bilens styrsystem som tar input från diverse olika komponenter/system i bilen som sedan avgör när/hur mycket kraften skall fördelas mellan fram- och bakaxeln. Huvudsaklig information tas från ABS-sensorerna för att känna av om något hjul spinner, men även andra enheter som styrvinkelsensor mm. är med i systemet. Kör man med för stor differens mellan hjulens rullomkrets kommer det att slita på lamellpaketet som slirar. Jag har hört två olika siffror gällande "normal" föredelning mellan fram- och bak: Det som är den vanligaste uppgiften: 40% fram och 60% bak. Har även hört/läst: 45% fram och 55% bak... Det finns en hel del information på "nätet", bland annat Youtube som förklarar systemets funktion och uppbyggnad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det skillnad på de nya? Har ju i grunden varit bakhjulsdriven där framhjulen kan kopplas in med max 50% (oavsett situation driver det alltid bak). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tja, vad menas med "de nya"? Som jag förstått det har BMW från det att de kallade systemet för x-drive (gäller ej t ex. E30 325ix) haft samma funktion och då driver både fram- och bakaxeln i "normalläget" med ovan nämnda fördelningar av kraften. Sedan kan systemet förskjuta del av kraften framåt eller bakåt när styrsystemet anser att så behövs. Jag TROR att det kan bli upp till 100% till bakaxeln men max 50% till framaxeln. Men jag är osäker på detta - kanske är upp till 100% till framaxeln också... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om båda bakhjulen står på is medan framhjulen har bra fäste så så leds 100% av dragkraften genom framhjulen. Dock portioneras 50% av effekten även till bakhjulen (men de slirar bara). Detta då kardanaxeln till bakhjulen fungerar pss som på en RWD. Kraften till framhjulen tas via en "stålrem" från bakaxeln som sedan via lamellkoppling portioneras till framhjulen, men som sagt så är det hela tiden direktkoppel mellan växellådan och bakaxeln. | |
|
Här finns lite matnyttigt att läsa om xDrive: Länk Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.