AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.106

Vibrationer 105-120km/h e91 330da

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Har vibrationer i bilen i vissa hastigheter.

Det är svårt att säga varifrån det kommer, men upplever det som mer åt drivlina än exvis obalans i hjul. Bytte nyss till sommardäck utan märkbar skillnad, vilket bör utesluta hjulen.

Det kommer vid ca 105 och minskar efter 120. Finns det några klassiker på e91? Tänker spontant stödlager eller hardyskiva?

Bilen har rullat 24k mil och känns i övrigt bra i chassiet.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Vanligt är också dåliga bussningar-länkarmar i chassiet, oftast fram.

Vad händer om du bromsar hårt eller lägger an bromsen? Är det skillnad indikerar det dåligt chassie.

Om du frikopplar (eller lägger i N) kanske det blir skillnad om du har ngt i mellanaxeln.

Testa dig fram lite mer.

Matthias
bl
2.294
blixten
325i -88
Vid det miltalet är det sannolikt ändå snart dags att byta både hardyskiva och stödlager till kardanaxeln så varför inte börja med det. Blir vibrationerna mer påtagliga när du kör längre sträckor +10 mil?
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Jag är lite osäker och har som längst kört typ 5mil, men tycker snarare att vibrationerna blir lite bättre när man kört en stund.

De är dock så pass att man ser ryggstödet på passagerarstolen röra sig. Det känns dock inget i ratten.

Hur pass bökigt är det att byta stödlager + hardyskiva? Har bytt motor, koppling mm på framhjulsdrivna bilar men aldrig mekat drivlina på en bakhjulsdriven bil...
Det är en hel del man kan behöva kolla upp förutom hardyskiva och stödlager till kardanaxeln, lite osäker på vilken ordning som är mest optimal. Är också en viss skillnad om man är gör det själv fixare eller inte. Men ja, man kan väl få mer vibrationer efter att en bil stått några dagar innan däcken blir helt mjuka och runda igen, man kan ha lite mer missljud eller vibrationer de första minutrarna.

Mest optimalt är kanske en verkstad som förutom mekkompetens både har däckkompetens samt möjlighet/utrustning till att utföra fyrhjulsinställning.

Däcken bör undersökas, tex hur de har slitits, att fälgarna är runda (så att de inte fått kraftigt stryk av potthål eller liknande), självklart även däcktryck. Sist men inte minst alla stag, bussningar och dylikt under bilen. Enligt min egen erfarenhet av begagnade BMW tendererar detta att bli den högsta utgiftsposten för BMW över åren, att hålla underredet fräscht, det är synd att det inte verkar gå att bygga BMW bilar som är lite stryktåligare, vissa stag eller fästen verkar lika ömtåliga som en tändsticka eller att det räcker med att man kör ner i en ojämnhet. Fyrhjulsinställning är också mycket bra men en seriös verkstad kommer inte utföra en fyrhjulsinställning utan att kollat alla stag etc under bilen först, att de är ok och inte glappar etc.

Tycker nog ändå att det är vettigast att någon kollar upp däck samt underrede innan man börjar byta saker av slump. Men som sagt, jag vet att det finns många vassa gör det självare här i forumet (jag är inte en av dessa).
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag har inte gjort det jobbet själv. Men det är noga att kardanaxeln hanteras på ett riktigt sätt så att balansen i den inte ändras vid av och påmontering av stödlager.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däcken är nog det jag skulle börja med - gör en "road force balansering" (de maskinerna har inte alla däckverkstäder!)där man tar hänsyn till om däcken har orundheter och/eller förhårdnader i stommen vid balanseringen.

Vad är det för däck och fälgar?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@Johan B

Balansering är bra men som sagt, en seriös verkstad undersöker stag, bussningar under bilen först och det är ju inte ovanligt att något hittas som behövas åtgärdas, snarare tvärtom...

Intressant det här med "road force balansering" du skriver om, jag ska läsa på lite. :-)
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Det är samma vibrationer med både sommar och vinterdäck, så det känns som att det borde vara något annat. Båda uppsättningarna ligger på BMW originalfälgar 18” resp 17” och däcken av god kvalitet (Hakka 7or + Michelin).

Det är lite ”durrande” vibrationer med en hint av känslan från obalanserade däck.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Min bild av chassievibrationer är att de ofta går att påverka genom att svänga eller försöka belasta lite olika. Här känns det enbart hastighetsrelaterat.

Men det är ju alltid svårt att säkert säga. Känslan är inte alltid spot on om man säger så...
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Uppar lite!:)
Det är som sagt ingen skillnad mellan vinter och sommarhjul, så det bör väl tyda på att felet ligger någon annan stans.

Har tidigare fått höra att durrande vibrationer tyder på drivlina.

Finns det några klassiker på e90?
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Har nu testat att bromsa och även att svänga åt båda håll för att belasta chassiet olika. Det gjorde ingen skillnad på vibrationerna...

Hur går jag bäst vidare?
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Hej,
Har preciiis samma symptom på min 325d E91 -07, ca 23k mil.
Har blundat lite för det men jämför varje dag om det blir sämre eller bättre/med nya däck/väglagsberoende etc. Däck eller väglag spelar ingen roll, endast hastigheten. Ska hålla koll på denna tråd... :-)
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Hade också en e90 2007 330d med mycket snarlika syndrom hittade dock inte felet innan bilen såldes. Dock hann jag göra 4-hjulsinställning samt byta hardyskiva utan nämnvärd skillnad.

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Tack för input!
Då vet jag att det nog är ett relativt vanligt problem.

Tror i nuläget mest på stödlager. Kan man känna om det är dåligt genom att exvis rycka i kardanen eller är det bara att byta och hoppas? Samma med hardyskiva?

Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Shortlegs - hur har det gått?

Körde på en hjort, så min bil fick kila vidare.
Köpte istället en E90 -05 (325i, automat) med liknande vibrationer, i detta fall 80-120 km/h. Läst om bl a den där CV-knuten eller vad den heter, men vet inte ens om det finns i min bil? Ska lämnain den så småningom, men tänkte höra om du har lyckats lösa detta. :-)
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Tyvärr inga framsteg... Bilen vibrerar fortfarande, men vart trevligare efter byte av ena framhjulslagret som malde på och orsakade en diffus känsla. Kommer nog byta på andra sidan också iom att det känns lite sådär också och är ju rätt enkelt och billigt fram på dessa bilar.

Jag tror att det är drivlinerelaterat, såy eller stödlager är min misstänkta. Dock är det inte så pass störande att jag tagit tag i det ännu;)
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Hehe, nej, det är ju så det brukar vara...tills den dag man orkar/måste ta tag i det och sen undrar varför man dröjde med det... :-)

Tack för svar, återkommer om ngt åtgärdas på min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.