AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.764

Farliga trafikbrotten allt fler struntar i

Hmmm, frågan är hur många av oss här som kör olagligt regelbundet? ;-)
Länk
Kör om på högersidan ibland men det beror ju på att så många inte kan lära sig trafikvett att ligga i högerfilen när man inte kör om.

Verkar vara ett modernt beteende att långa horder av bilar bara ligger och sover i vänsterfilen på motorväg för att nån enstaka längre fram ligger och stoppar upp alla.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den där artikeln borde istället fokusera på idiotbeteendet att kasta sig ut på motorvägen i 70 km/h istället för 110 km/h, att ligga i mittfil hela tiden och att byta till vänsterfil en kilometer innan långtradaren mitt framför näsan.

Hela artikeln stinker "Om alla bara körde skitlångsamt hela tiden så har vi inga olyckor" vilket inte stämmer för fem öre.
bl
2.293
blixten
325i -88
Något som sällan nämns är att en stor andel av de som omkommer i trafiken är drog eller alkoholpåverkade samt kör utan säkerhetsbälte. Dessutom är det vanligt att dessa personer kör på tok för fort så att de helt enkelt flyger av vägen. Men myndigheterna vill gärna få oss att tro att bara vi inte överskrider 110 km/h med en endaste kilometer på motorväg, så händer det inga olyckor... När jag är ute och kör är det väldigt många mötande bilister som tittar på sin telefon, tror personligen att det utgör en klart större olycksrisk en lite för hög hastighet vid torrt väglag.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja telefoner är en stor trafikfara.

Att folk kör i mörker utan lyse är svårt att förstå.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Artikeln känns klart enkelriktad.
T ex. om man råkar ut för nedan 3 ggr undrar jag hur han kör? Antagligen 10-minutersomkörningar.
"Mikael Nordenstedt berättar om hur han privat kört hästtransportbil på motorväg, lagt sig i vänsterfil för att köra om i dryga 100 km/h och då fått en bil bakom som blinkar med helljuset och pressar på.

– När jag efteråt går tillbaka in i högerfil, viftar de och gestikulerar samtidigt som de kör om mig. Om jag då gör en gest som för att fråga vad de håller på med, har de lagt sig framför mig – och tvärnitat. Tre gånger har jag råkat ut för att de har bromsat ned hela E4:an till 30 km/h."
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Mobiltelefoner i all ära.

Men körde för en tid sedan om en vinglande bil på E4. Det visade sig att både förare och passagerare i yngre 20 årsåldern båda i klockren gamnacke -position fipplade med sina paddor.
(Inte mobiler)
Detta i ca 110 om/Tim. Föraren var förvrövrigt inne i ansiktsboken.

För en tid sedan stoppades ett gäng lastbilschaufförer som satt och kollade film på laptops samtidigt som de körde😬

Men håller med. Självutnämnda trafikpoliser med nackspärr är nog en större trafikdata än några tiotal kilometer över på motorväg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.