|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som vet hur man demonterar drivaxeln fram på en 520XD E61 -2010 Jag håller på att byta en fjäder som gått av men får inte ut fjäderbenet ur hjulhuset. Nu tänkte jag försöka med att lossa drivaxeln så jag kan tippa ut fjäderbenet. Har lossat muttern till drivaxeln men axeln sitter fast rätt bra. Är det avdragare som gäller för att trycka ut axeln? Om det är det så rekommendera gärna en avdragare ni vet fungerar för dom två jag hade klarade inte av detta rent konstruktionsmässigt. Jag kanske gör helt fel överlag, kom gärna med tips i.s.f. Dom två nedre bärarmarna har jag inte lossat och hoppas slippa göra det p.g.a. rostiga muttrar. Mvh Larsa | |
|
Hej hur gick det för dig? Min fjäder gick av igår och rakt igenom höger fram däck. Som tur var han jag inte av uppfarten och nu försöker jag byta den med. Men fastnar på bulten som går igenom fjäderbenet och drivaxeln. Bulten genom fjäderbenet får jag loss men inte ur. Finns det någon bra guide eller youtube klipp jag inte hittar? |
|
|
Bulten genom fjäderbenet är gängad från början och på slutet. Den är alltså inte gängad i mitten. 1. Lossa först muttern. 2. Gänga ut bulten hela vägen ut. |
|
| Tack. Hur gick det med drivaxeln? | |
|
Jag gav upp att försöka få lös drivaxeln. Tog lös främre nedre länkarmen, kapade bort resterna av fjädern och sen pressade jag ned hela upphängningen med foten samtidigt som jag lirkade ut fjäderbenet. Observera att drivaxeln kommer då att åka ur från diffen eller vad den sitter i där framme men damasken håller den på plats och gick inte sönder för mig i.a.f. När man monterar dom nya fjäderbenen sen så anväde jag Biltema fjäderspännare för att få ihop den tillräckligt för att få in den i hjulhuset igen. Va lite ruckande för att få in drivaxeln igen men det gick bra. Montering av fjäder och dämpare fick jag lämna bort till en verkstad då jag inte fick ihop dom med vanliga fjäderspännare. |
|
| Kanon tack | |
| Rättning, det var styrstaget jag demonterade inte länkarmen 😁 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.