|
|
|
|---|---|
|
Köpte en BMW 320d för nu en vecka sen. Noterade redan innan köpet att oljan var riktigt sotig trots att den bara gått 1200 mil och 10 månader sen senaste servicen. Helt SVART. Oljan kändes förvisso bra mellan fingrarna och smörjer säkert OK men tittar man på serviceindikatorn står det 1700 mil till nästa oljebyte.. Känns ju sådär? Detta är min första diesel bil och detta kanske är fullt normalt? Byter alltid årligen / 1500 mil. Oljan har på sin höjd hunnit bli lite ljusbrun på bensinarna man ägt. Så självklart blir man lite chockad ;) Denna motor har gått 5600 mil och det har utförts oljebyte vid 1500 mil, 4400 mil. Och så nu 5600 mil =) Men ska man nu börja dra ner oljebyten till 2-3 st mellan originalservicen bara för att den blir sotig? Eller ska man fortsätta med 1500 mil och ignorera sotet? | |
| En diesel blir tydligen svart efter några mil efter oljebytet inte som en bensinare så inget å vara orolig för. | |
| Byt var 1500 blir bra:) 2-3 extra byten utöver vanlig service är nog å kasta pengar i sjön men ett byte emellan är nog bra. Jag byter innan 1500 på våra bilar toytan Står det att vid svår körning alltså kortkörningar så rekar dem 2 byten per år så kanske blir det trots den bara går Max 1000 mil om året. | |
|
Hehe ja jag hade det på känn.. Inser nu att jag läst forumtrådar i snart 20 år men inte snappat upp att en dieselmotor "ska" ha svart olja. Det är väl så självklart att ingen skriver det. Lustigt, jag har också två Toyotor. En 2001 och en 2004a.. Brukar bli oljebyte minst två gånger per år på den nyare som är en T-Sport 2ZZ-GE. Evighetsmaskiner.. Nu ska den äldre bort men den nyare lär jag behålla för jag måste alltid ha en fungerande bil. Tänk va smidigt om BMW kunde bygga lika pålitliga bilar som Toyota. (Eller Toyota kunde bygga lika trevliga bilar som BMW och sin tyska vänner...) |
|
| Jag byter 1 gång per år (1000-1200mil) | |
| Ja jag kommer nog köpa en gammal yaris igen väldigt tråkig bil men var aldrig några fel men den blev krockad. Fick ta över hennes mor verso s med 4300mil till ett bra pris. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.