|
|
|
|---|---|
| Är detta det papper som är vitt och grönt, vaxbehandlat med ett nummer upptill. | |
| Ägarbevis. Kolla importguiden! | |
| Jepp, det är det. Kolla så att det finns till bilen. Många tyskar låser in detta papper i kassaskåp eller i bankvalvet, för där e de så att den som har pappret äger bilen. Så om en tjuv kommer o snor bilen när pappret ligger i så kan han gladeligen stoltsera med att vara ägare till en BMW, helt gratis! de du....men som tur är så har vi ju lite humanare lagar i sverige... | |
|
Eller inhumana. Beror lite på hur man ser det. :):):) |
|
|
OT Jag tycker tyskarnas system är överlägset bättre än det svenska. /Bimmerman |
|
|
Bimmerman, är det tyska systemet överlägset det svenska? Själv undrar jag vad det är som är så mycket bättre, jag har varit nere totalt fyra ggr och köpt bil och vad är det som är bättre? Är det bättre att de har ett system med kreditkvitton som ska betals för att få exportera bilen. Är det bättre att min kusin(som jag hjälpte köpa en 9-3 aero) tvingades att betala för ett TYVintyg han inte behövde? Är det bättre att alla tyskar som ska ställa på sitt fordon eller som varit så elaka att de köpt en bil utanför den egna kommunen måste gå till zulassungsstelle för att få göra det? Själv tycker jag att det svenska systemet är överlägset det tyska...har berättat för tyskar som bara gapar och undrar varför de håller på som de gör... /Simon |
|
|
Då har vi olika uppfattningar. Vi importerar 10-20 bil i månaden och jag tycker annorlunda än dej. Har även exporterat en del bilar ut ur sverige och det är inte roligt, kanske beror på orutin men jag tycker ändå det tyska systemet är bättre. Det som är väldans skönt att veta är att den som har briefet äger bilen, man slipper otrevliga överaskningar med restskulder och liknande. /Bimmerman |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Bimmerman, jag tycker det tyska systemet suger. Det är inte lätt att göra en bilaffär efter Fredag kl 14., tills månadag kl 08.00, ej heller på kvällen. Skulle tipppa att många svenska bilaffärer sker just då, i privat-privat. Restskulder är ju iosf bättre i tyskland, efter som då långgivaren har breifet. Men numera står det ju på svenska TSV papperet som den är belånad. |
|
Jörgen På det sättet kanske det inte är det bästa. Men jag tycker ändå överlag att det är bättre. Det här med belåningen kanske försvinner för det funkar inge bra, när det funkar så tycker jag vi närmar oss en klar förbättring. /Bimmerman |
|
|
Bimmerman, kan hålla med dig om restskulderna. Dock inte administrationen ala öststat...har svårt att se det positiva med den. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.