|
|
|
|---|---|
|
Vart kan jag finna passande bromsbackar till 320ci e46 lämpligast och till just pris ? | |
|
Hur långt är ett snöre? ;) Vad är det du prioriterar? Det finns allt från "banåkningsbelägg" till billigast möjliga kina-skräp... OEM-kvalitet finns från t ex. Ate, Bosch, Ferodo, TRW, Zimmermann, Brembo etc. etc. Mellanprisbelägg från Remsa, Meyle, Vemo etc. Lågpris - ett gäng.... Mitt råd är att minst gå på "Mellanprisbelägg", men helst OEM-kvalitet. Tyska näthandlare som autodoc.se eller franska mister-auto.se är två exempel på billiga handlare med brett sortiment. Lite skarpare belägg som tål mer värme och tål lättare bankörning: t ex. Ferodo DS Performance är väldigt bra belägg som funkar bra för vardagskörning också - dock ca dubbla priset mot motsvarande Ferodo standardbelägg... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...eller menar du handbromsbackar? I så fall är nog inte kvaliteten så avgörande - allt från Biltema till BMW original fungerar bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp , handbromsbackar :) men vill hitta rätt |
|
|
Kika hos någon av de två näthandlare jag nämnde, så hittar du prylar till bra pris. Tänk dock på att vissa bromssatser innehåller nödvändiga monteringsdetaljer och andra gör det inte och då tillkommer kostnaden för dem som "lös sats"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag avråder från biltemas handbromsbackar. På båda sidor släppte själva beläggen från backen efter ca 1 år. Tror Zimmermann har hyfsat billiga handbromsbackar. Däremot kan man med fördel köpa biltemas fjädrar, låsbrickor och sprintar till bromsbackar då de är prisvärda och har ok kvalitet. |
|
|
Så kan vara fallet - generellt är det inte många kronors skillnad mellan "mellanpris" och rena budgetprylar. Ibland kan det skilja småpengar upp till "premium" också för den delen då de brukar innehålla monteringsdetaljer... Med tanke på hur sällan man byter handbromsbackar är väl skillnad i milkostnad närmast försumbar oavsett vilket märke man väljer och då kan man ju ta ett premiummärke för då vet man att det är bra delar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det "intressanta" med att köpa reservdelar på nätet är att vissa delar är billiga och andra dyra. Så var det tex när jag köpte bromsbackar dom var billiga. Däremot om jag skulle köpa en sats där även fjädrar, sprintar och brickor ingick så var priset inte alls billigt för tillbehören. Vilket man kan förledas att tro... Likaså tittade jag på bromsskivor till en audi häromdagen. Skivorna var billiga beläggen var dyra, i den nätaffären | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det som oftast är bäst skick på när man ska byta handbromsbackar på en e46'a är... handbromsbackarna. :-) Det är skiten runtomkring som blir dåligt. Innan du beställer backarna, kolla bromssköldarna som monteringsbitarna sitter i, dessa brukar vara rostade och då får man aldrig dit backarna eller infästningen av det som ska hålla dem på plats, brukar bli att köpa nya sköldar. /Anders |
|
Stämmer rätt bra - det är nog sällan eller aldrig man behöver byta dem pga. rent slitage på friktionsytan. I ovanliga fall kan friktionsmaterialet lossna från backarna pga. rost, men annars är nog vanligaste felet att bromssköldarna rostar så bajonettfästena lossnar och allt blir löst. Kan lösas med brickor som "tattarlagning" men i grunden är det nya bromssköldar som gäller då om man vill göra det riktigt. Men då kommer nästa problem - för en korrekt lagning måste hjulnavet med lager lossas och då blir det nya hjullager....dock brukar det gå att dela bromsskölden och montera och svetsa ihop på plats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Johan har helt rätt, men praktiskt sett har jag en beprövad lösning där man kan undvika att behöva lossa hjullager etc bara för ett bromssköldsbyte. Om man lägger ett snitt med kapen lite smart, en bit in över den nya bromsskölden, så kan man försiktigt vika undan den och trä den över axeln utan att förstöra den. Är snittet bra lagt så försämrar man inte hållfastheten och infästningen av skölden heller. Köper man nya bromssköldar så ska man se till att inte glömma beställa dess skruvar för infästningen av dem också. Dessa är M8 och lite speciella och behöver ha en kort skalle för att inte interferera med övriga komponenter, för de är sällan lätta att få bort (rost) eller att efter det återanvända. Sköldarna sitter med dessa och de heter 34211164044 på BMW-språk. 4 åtgår för bakaxel. /Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.