|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en fin BMW 335i e91 som jag ska byta dämpare på. Org fuktar. Undrar vad man mer byter. Ska man byta fjädrar med? Andra lager eller stag? Bilen har rullat 21 tusen mil å är övrigt väldigt fin å tänkt att behållas. Har beställt ifrån autodoc sachs dämpare är dom närhet med original? | |
|
Sachs brukar vara originalmonterat på de flesta BMW så det är inga konstigheter. Här finns lite tips på övriga prylar som du kan behöva kika på (från amerikanska FCP Euro): |
|
| 🙏 | |
|
Det är ju alltid en balansgång hur mycket man ska byta när man ändå river "allt"... Fjädrar kan hålla länge men även gå av vid typ 25.000 mil eller så. Materialkostnaden för framfjädrarna är väl kanske inte så hög och de kräver demontering av hela fjäderbenet som vid byte av dämparen. Arbetet/arbetskostnaden åker du ändå på när du byter dämparna. Samma sak med fjäderbenslagringen fram. Personligen skulle jag nog byta både fjädrar och fjäderbenslagring när du ändå ska byta dämparna vid det miltalet. Bak är ju enklare att byta fjädrarna utan att demontera dämparna, så vill du "snåla" kan du ju vänta med dem... Dock bör du byta lagringen till dämparna bak när du byter dem - är relativt billiga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag håller med Johan där. När du ändå river allt är det lika bra att byta fjädrar och lagringar också då jag antar att det aldrig är bytt innan? Speciellt om du ska behålla bilen ett tag. Det underlättar ju även bytet då du bara byter hela benet så att säga. Nu vet jag ju i för sig inte om det är fram eller bak, allt runt om du ska byta. Bak sitter ju fjäder och dämpare individuellt, vilket gör det lite smidigare att byta enskilda delar. Jag bytte till ställbara dämpare på min förra E91 ifrån M-sport chassi, då hade bilen gått strax över 19.000 mil. Både dämpare och fjädrar va fortfarande i väldigt gott skick. Så originaldelarna är av riktigt bra kvalité. |
|
| Det blev byta av lager dämpare å fjädrar. Tack för svaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.