AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
632

Kombinerat instrument

TO
23
TOWE
320Ci e46 -00
Hittade ett kombinerat instrument till e46 på Delplocken
Nu säger ryktet att man kan inte bara kan byta rakt av och tro att det ska fungera , sägs att man måste in på en BMW verkstad och koda på nåt sätt.
Är det så ?

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har bytt på en E39 en gång. Enkelt fixat med BMWscanner men jag vill minnas att det beror lite på modell och årsmodell. Vet inte exakt vad som gäller för e46.
TheBear har nog rätt. Jag tror att det fungerar på en E46, om instrumentet är av rätt modell, dvs lika gammalt eller yngre. Krävs nog alltid, för nya instrument är i de flesta fall bakåtkompatibla, medan gamla instrument naturligtvis inte kan vara anpassade för kommande modeller. Så kolla kompatibiliteten på t ex RealOEM.com för säkerhets skull.

BMW verkstaden kommer inte att hjälpa dig att koda in - vilket krävs - ett begagnat instrument. De får inte.

BMW Scanner är lösningen. Om du inte har programmet, prova Blocket. OlaO här på forumet säljer och ger support.

Till slut skall nämnas att miltalet i det "nya" beg instrumentet inte kan justeras, annat än uppåt. Är den omständigheten viktig för dig, är det ett nytt instrument från BMW som gäller.

/Lennart
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Skulle jag ställas inför samma uppgift så skulle jag "bänkat" kombiinstrumentet. Alltså ansluta det till ett interface utan kontakt med bilen.
Då kan man mixtra bäst man vill utan att behöva vara orolig att man fuckar upp något i bilen.

På den e39 jag bytte instrument på så kunde jag ändra mätarställningen precis hur jag ville.
Var nyss ut i garaget och kikade på e46an, på den vill BMWscanner inte ändra åt något håll alls. "Fel" EEPROM. Det var detta jag hade i åtanke när jag skrev "beror lite på modell och årsmodell". Har något vagt minne att jag såg detta med ett annat kombiinstrument när jag grejade med e39an, men det var ett flertal år sedan.

(Off topic: På e46an har jag kopplat ur varenda aktiv komponent till airbag-systemet och demonterat alla utom den i ratten. Det gäller alltså passagerarairbag, sensormatta, dörrairbag förare, dörrairbag passagerare, "gardin" förare, "gardin" passagerare, batteriterminal, satellit förare, satellit passagerare. Det fina med BMWscanner är att alla dessa komponenter kan kodas bort så slipper man lysande airbaglampa.
Mitt exempel gäller en bil för motorsport där airbags enligt reglerna inte får finnas kvar i bilen. Jag vill absolut inte rekommendera någon att göra detta för "daily drivers" utan vill bara nämna ett exempel på vad man kan göra med. BMWscanner.)

Mvh,
Björn
Ok. Jag vet inte hur e46 ställer sig, så i det avseendet får väl någon annan ge en "second opinion".

Men jag undrar hur många här som har utrustning och kunskap för att "bänka" ett instrument. Och runda det chip (MD35080? i instrumentet som räknar mil och inte är tänkt att kunna rundas (även om det naturligtvis går; allt går, om man vill).

Gissar att TS tänker sig någon enklare variant. Men om BMW Scanner inte klarar uppgiften, har jag inga fler förslag.

/Lennart
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det går att köra BMWscanner på KOM till e39 så gissar att det även funkar på e46. Har dock inte testat.

Grottar man ner sig så är det ju faktiskt inte omöjligt att det skulle kunna funka med K+DCAN. Tänker typ flashning.

Men... Som du är inne på så är TS antagligen ute efter något enklare.

Mvh,
Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.