|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Går i köptankar (kollade på en nyligt) på en 1997 E38 750 med m73 motorn givetvis och jag har ett par frågor till er som äger eller grejat med dessa bilar: Alltid hört att v12 ska gå silkeslent, hur pass är silkeslent för dessa? :p Ska servotronic kännas lite motstånd eller går servon väldigt lätt på dessa bilar? Anledning till att jag frågor om gången på motorn är att jag tyckte mig, efter att ha testat en 750iL idag, att den hade pyttelite (!) vibration på tomgång då jag lade handen på insugen, samt att det kändes som om den misstände eller inte gick riktigt 100% rent vid låga varv då man kör. Den svajar dock ingenting på tomgången och låter riktigt fint rent mekaniskt. Inga motorlampor heller. rullat 16k mil endast. Bytt tändstift och oljeservice på verkstad för inte många hundra mil sedan. Endast speciella felkodsläsare som fungerar via OBD2 på dessa? Funkar en simpel ELM327 BT dongel? Sade till säljaren att jag skulle avvakta några dagar då jag inte kände mig 100% på motorgången, aldrig heller kört just en 750 så jag har inte direkt refenser. Hittade NOLL rost på den samt välstämplad servicebok sedan ny, så det kändes ju positivt iaf. Men som sagt, motorgången som gör mig lite tvekande. Så länge inte säljaren lägger ner priset rejält. 75k känns på tok för dyrt för en gammal v12 som KANSKE inte är som den ska. Ursäkta ett kanske långt inlägg. Mvh Moggen | |
|
Hej, mysig bil. OBD2 fungerar inte, det finns inget uttag. OBD1 under huven som gäller. Samt ett sk ADS interface och en passande version av Inpa. Lite rörigt att få till faktiskt men det går om man inte ger sig. Rekommenderar att du googlar typ "M73 inpa" Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Det går problemfritt att köra BMW Scanner via det 20-poliga uttaget i motorutrymmet. Det gick på min 750 - 95. INPA vet jag inte, men varför inte? /Lennart |
|
|
Okey, så det är 20-poliga som gäller då. Jag har nog tillgång till autocom diagnosverktyg som går att koppla till PC. Men de övriga frågorna är fortfarande aktuella för erfarna m73 ägare :) Mina spontana tankar är fördelarlock,tändkaplar eller MÖJLIGEN insugspackningarna mot toppen, fast då borde motorn gått svajigt tycker jag.. |
|
|
Autocom känner jag bara till namnet, inget mer. Men om det finns misständningar, hittar åtminstone BMW Scanner dem. Det är väl bäst att börja med en diagnos, oavsett med vilken adekvat utrustning, innan du på allvar kan fundera över eventuella fel och deras orsaker. /Lennart |
|
| lenwib: Jo en diagnos är ju såklart på sin plats först, men man kan ju inte låta bli att spekulera =) | |
|
Upptäckte av en händelse att man kunde "tända upp" fler motorval på e38 i Inpa. Bl.a några till varianter av M73, kanske kan hjälpa någon därute. Standard: Länk Moddad: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Instämmer med den som nämnde tändkablar, fördelarlock eller rotor. Kan vara tändspolar också. Den största enskilda förbättringen jag gjort på min (M70) var när jag bytte tändkablar. |
|
|
Nr 1 på dessa motorer är att kolla tändkablar, rotor och fördelarlock. Har tändkablarna ett ohmtal på ca 4-7 Kohm är de ok. Nr 2 är att du monterar tändstift utan resistor! Annars blir det "kaka på kaka" med resistor både i kablarna och i stiften. Tändspolarna var inte de bästa ens som nya och har inte blivit bättre med åren. Jag har !botat" många M70/M73 och andra motorer också med detta sätt. Tom. HC värdena har gått ner kraftigt! Också ett problem på dessa med Nicasil liknande lopp. |
|
|
Mittmotor, okey tack för svar. Läst att tändkablar kan vara lite struligt på dessa.. tändstift var utbytt på verkstad som har koll på BMW dock. Men en tanke om slår mig efter väldigt mkt läsande är att insugsgummina kanske läcker en liten aning.. detta verkar ju inte vara ett ovanligt fel på m70/M73, speciellt då bilen ifråga varit avställd varje vinter. Samt att lambda värdet var på gränsen till högt, 1.02 med gräns på 1.03 Men dom brister jag hittade på bilen när jag var och kollade var följande: Motorn, som jag beskrivit ovan. En list var lös på nederkant av ena bakdörren. Servotronic kändes inte 100% då den gick aningens tungt vid stillastående eller låg fart. Rullgardinerna för smårutorna bak var trasiga. Yttre backspegel med auto-dip på förarsidan hade "flytit ut" och var brunaktig. Tyget från innertaket närmare bakdelen hade släppt. Så den var ej mint condition som beskrivet. Dock helt rostfri vilket känns lockande. Vet inte vad jag ska bjuda för pris riktigt.. men några 70k blir det absolut inte. |
|
|
Mittmotor, vad rekommenderar du för stift till pjäsen? Jag vill minnas att det är svårt att hitta stift utan resistans. // Magnus |
|
|
Jag kör på NGK BCP5ES vilka kan översättas till Denso Q16U eller Eqyuem FC42LS. Motsvarande NGK idag heter ZF5F-11 |
|
|
Man kan mjuka upp gummina genom att lägga dem i en lösning bestående av 30% vintergrönolja och 70% Xylen |
|
|
Mittmotor: samt lägga silikon eller köpa Max Lumens packningssats. |
|
|
Det var ju inte några dyra stift så det kostar mest jobbet om man ska byta för att testa, blod och svett ;) Jag är dock lite tveksam till att mina varierande problem med ojämn tomgång har med tändningen att göra, allt mellan spolar och stift är bytt till nya märkesgrejer sista tre åren. Men är tändningen problemet skulle man ju satsa på två cdi boxar med matchande spolar för att få lite mer fart på gnistan. // Magnus |
|
| 944_driver, du får gärna fortsätta i din egen tråd :) | |
|
Japp, jag flyttar mig dit istället :) // Magnus |
|
|
Inget silikon behövs |
|
|
Läcker tätningarna behöver man täta med något och lyckas man inte få tag på Max Lumens packningar återstår nog inte mycket mer än motorsilikon eller nya tätningar från bmw (~6000 sek). Jag snåla med silikon och det blev tätt. Läckorna är rätt svåra att hitta jämfört med på många andra motorer där lite startgas ofta hjälper, V12:an krävde röktest innan jag hittade läckorna. Men jag tror man har ett bättre läge att felsöka en senare 750 än 95 pga mindre strul med diagnosutrustning. // Magnus |
|
|
Man behöver inte täta med silikon om man mjukar upp insugsgummina enligt det jag skrev ovan, De har en lite svulstring, ser ut som en halv oring som agerar som tätning. Den gummisvulsten är den del som tätar mot metallen, och har samma uppgift som en o-ring. Från fabriken har de inget tätningsmedel/silikon |
|
|
Då är jag med på hur du tänker. Tack för klargörandet. // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.