|
|
|
|---|---|
|
Hej, har ingen farthållare i min 325i e46 2001. Killen som sålde bilen sa att man behöver orginalstereon för att kunna använda farthållaren? Har ni några tips? Andra fel som kan bidra: Har ingen tempsensor, den vart avdragen och kablaget till den har kortslutit. skall kolla detta. Tempen visar -40 Nisse som sålde bilden till mig sa att nån bytt ut CAMBUS:en till ljusenheten, detta gör att man kan använda lastbilsbelysning, dvs att blinkers och parkeringsljus lyser när man slår på parkeringsljusen. Har en obd läsare som slänger felkoder om lambda sensorn, men inte något annat vad jag vet just nu. Uppskattar svar, tack på förhand. | |
|
Hej och välkommen! Du har uppenbarligen köpt en "lite väl moddad" bil av någon med ett rymligt samvete. :( Antagligen behöver du en felkodsläsare avsedd för BMW för att kunna komma vidare. Då kan du möjligen få en idé om hur du skall få fart på farthållare (ursäkta vitsen!). Den har inget med stereon att göra, mer än att kanske att någon klippt fel kablar när hen installerat den,befintliga, som det verkar, icke-original stereon. Lambda-, eller som det hellre bör heta, syresensorn (främre eller bakre?) är nog en äkta kod. Lyser motorlampan? Om det nu finns en, lite osäker där - bilen ligger i ett generationsskifte. Om du är nöjd med ljussättningen - vilket knappast bilprovningen är - får du väl fortsätta med den tills någon protesterar. Men om du vill tycka om att äga bilen, satsa på att göra den lite mer original. Tycker /Lennart |
|
|
Tack för svar! Läste av med Carly och fick en jäkla massa felkoder. Raderade dem för att kolla om några dagar igen. haha får kolla upp med det med ljuset, för annars blir det inte kul. Ingen motorlampa lyser iallfall. Återkommer med fler felkoder när jag läst av den om några dagar. |
|
|
Drog upp den första avläsningen med följande koder: 00000B Tank pressure sensor/cooler output 000008 error lamp 000012 CDKLSV2 - lamda probe 2 before kat / GKS driver / Terminal 15 / Camshaft sensor signal output / EWS signal (DWa input) missing or bad 0000FF check controller / tev stuck open 0000CE tempeture sensor short to ground 0000BE light module EEPROM error Är jag körd? |
|
|
Oj, det gick fort! :) Har du redan hunnit radera alla koder och sedan kört en (längre) sväng? Den första, trycksensor i tanken - i den för mig inte helt förståeliga - kombinationen med en kod om "cooler output" kan möjligen tyda på att det lite intrikata systemet med tankventilationen inte fungerar som det skall. Med tanke på bilens generella status (tycks det) har kanske någon "löst" ett problem genom att avlägsna tanklockets gummipackning. Tanken får då sin luftning, men systemet upptäcker att något är fel. "Error lamp" skulle kunna handla om motorlampan. Med hänvisning till ovan anförd misstanke om allmän status på bilen, är den sannolikt bortkopplad. Den tredje koden utgör en svårtolkad och till synes allvarlig kombination av fel. Syresensorn sitter före katalysatorn till bank 2, de tre bakre cylindrarna. Kamaxelsensorn kan jag också urskilja, återigen med hänsyn till den troliga historiken, antagligen utbytt mot något billigt jox från Kina. Men allt med EWS och det andra under denna punkt kräver mer information. Den fjärde, check Controller osv, förstår jag inte. Funkar inte Check Control? Den femte, temp sensorn kortsluten, har du redan koll på. Du kan prova att laga kablaget. Antagligen sönder någonstans nere i sensorns närhet (den sitter nog t h - sett från förarplatsen - nere vid spoilern). Om det inte hjälper, är sensorn antagligen inte frisk, men den kostar inte skjortan. Den sjätte koden handlar om Ljusmodulen, en central modul för bilens funktion. Antagligen är Check Control funktionen integrerad i den, kan ha ett samband alltså. Eeprom Error behöver inte vara så allvarligt, men det där trixandet med canbus och lastbilsbelysning låter onödigt vanskligt. Kan du jobba i riktning mot återställande till originalutförande på bilen, blir ditt liv nog lugnare. Till slut: BMW Scanner är en lättanvänd felkodsläsare och - kodningsprogram, som jag varmt rekommenderar. Sök här i forumet eller på Blocket. OlaO. /Lennart |
|
| Behöver ju inte vara så i detta fall men har snackat lite med Perre på Bil & Motorteknik om folk som programmerar bilarna själva. Han bara skakade på huvudet när ämnet kom på tal, sett på det ena och andra. :-D | |
|
Hej igen. Dem koderna jag postade var gamla som jag raderade. Nu har jag kört en sväng igen o fått upp nya koder. Dessa är: 000008 air flow sensor / dropouts with empty tank 0000D2 CAN transmission message / knock sensor 1 sensor signal/ dropouts cylinder 6 exhaust 0000BF Reed-switch does not open/ lambda probe heating downstream sensor 2/ lambda proper heater after-KAT probe 2 Sen för instrument klustret: 0000Ce temperate sensor short to ground 0000BF eeeprom error coding incomplete - jag har kodad en grej själv 0000BE LIGHT module eeprom error Testade att koda i februari. Så att blinkersen skallnblinka när man låser upp. Kanske är det? Iallafall har jag nu fått problem med att nyckeln inte alltid får kontakt med fjärrlåset. Detta resulterar i att jag får vifta. Dessa koder är dem jag fått efter bara en kort stund av körning. Kommer nog fler. Vad tror du om detta? Tacksam som fan för svar!! |
|
|
Jag förstår inte Autocoms gruppering av fel, som kommer.från helt olika moduler/funktioner. Eftersom du hör hemma i Göteborg, kanske vi kan träffas och läsa ut felkoder med BMW Scanner och INPA hos mig? Jag skickar dig ett PM (PowerMail eller Power Post, tror jag det heter) så kan vi ta det därifrån. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.