|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Mitt första inlägg. Kul! Äntligen BMW-ägare ju! Köpte en E91 med XDrive för tre veckor sedan styvt. Jättejättefin bil. Exakt det jag ville ha inom budget. Bensin. Tre liter. Touring. Automat. Svart skinn. mörk slivermetallic. 13.000 mil. En -09:a. Som rubriken antyder. Vibrationer. Funderar på om det är hjulen som är boven. Alt. mellanväxellådan. Sitter Hankook 225 fram och 255 bak. Ogillar dels däcksmärket, dels de olika dimensionerna. Visst vill man kunna skifta fram-bak pga omkretsen på en XDrive? Så att de är samma? Min andra tanke rör att vibrationerna mildras efter en stunds körning. Samt upphör över 110-120. Men kalla morgnar så skakar det i bilen runt just 80-100. Som upphör då bilen fått gå varm. En kvart tjugo kanske. Sedan är det detta enerverande däcksljudet ovanpå. I övrigt: älskar denna knallhårda lilla bil. Oj detta var mycket osorterat, men tacksam för svar. Såklart. Min tanke är att hitta rätt hjul till att börja med. Färska däck. 225 runt om. Jag vill ha en tystare kupe. Sedan ta tag i vibrationerna. /Vänligen Lars Österlen är det nya Gröna Helvetet. | |
| Lite beroende på vilken version av hankookdu har, så har de däcken på senare år ofta placerat sig relativt högt upp vid däcktester. Så det är inget dåligt däck. Vibrationerna kan bero på att när bilen står still över natten, speciellt om det är kallt ute, så plattas däcken till och denna tillplattning försvinner när man kört ett tag då däcket blir varmt och mindre stelt. Däckljudet ökar ofta när däcken börjar bli slitna, men det skiljer ju förstås mellan olika däck. Om du vill ha däck som inte låter så mycket och minska risken för vibration, så kanske du skall välja ett däck som inte är så prestandainriktat utan rikta in dig mer på snäppet under. | |
|
Troligen däckrelaterat! Ståplattorna tyder på halvtaskig kvalitet. Dock brukar Kankook vara ljusår bättre än billiga kina-skräp-däck... Vissa modeller av Hankook är OEM-klassade för montering på både BMW och Mercedes och fler bilmärken. Om du ska ha samma dimension runt om, är det lämpligt att du har lika breda fälgar med samma offset (ET/IS) fram och bak. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Prova att justera däcktrycket både uppåt och nedåt, det brukar göra att problem med ståplattor blir mindre. Någon/några tiondels bar kan göra stor skillnad. Börja med att utgå från rekommenderat däcktryck enligt lappen på B-stolpen och jobba dig uppåt med ca 0,2 bar åt gången och se hur det utvecklar sig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som sagt, om du har originalfälgar så är bakfälgarna bredare. Det var vanligt med 225 fram och 255 bak på E91 med dynamic/M-Sport paket. Har du sommar eller vinterdäck på? Vibrerar det med båda eller kan du lägga om och se om det blir någon skillnad? |
|
|
Nya varianter av Hankook ska det mig veterligen inte vara något problem med alls även om de kanske inte riktigt ännu är allra högst topp premium utan snäppet under. Här tex placerar sig Hankook Ventus S1 evo 3 mycket högt i ett tufft tyskt däcktest i konkurrens med 53 andra märken. Länk Det jag skulle gjort i ditt fall är sannolikt åkt till en seriös däckverkstad med möjlighet till fyrhjulsinställning. Dels granskning av däcken allra först men sannolikt även en fyrhjulsinställning. En seriös verkstad utför dock inte en fyrhjulsinställning om inte stabilisatorstag och annat är ok under bilen vilket också bör kollas upp (av verkstaden). Att en BMW behöver underhåll under bilen är ju oerhört vanligt, på snudd till den allra högsta utgiftsposten för en BMW. Att det kommer en sådan "smäll" efter begköp är inte ovanligt... Däcktryck är så klart vettigt att kolla upp också. Har man lite otur kan det ju vara så att inte fälgarna är helt runda också, om tidigare ägaren verkligen dundrat ner i potthål med sina lågprofildäck, kan också kollas av en seriös däckverkstad. |
|
|
Nej, nyare Hankook-däck är nog generellt ganska bra, troligen strax under premiummärkena och de är som sagt OEM-klassade (och monteras i många fall på fabrikerna) för många bilmärken numer. Men det kan ju vara äldre däck och även premiummärken kan ibland ha lite problem med ståplattor i vissa däck...dock har jag aldrig upplevt att de behövt så lång tid som 15-20 minuters körning, det brukar räcka med någon eller några få minuter i de fall jag upplevt sådana problem. Första åtgärd bör vara att justera/kontrollera lufttrycket och sedan experimentera lite upp och ner i tryck. Hjälper inte det är nog nästa steg att prata med en däckverkstad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.