|
|
|
|---|---|
| Tänkte stämma av om det är flera som kör på ps4 trots däcken saknar * för bmw. Är på väg att införskaffa ps4 till min 535d xdrive -16. Gäller dimension 245/45/18. Ska man satsa på dem eller köpa * märkta däck ? | |
|
Patjoh668: Jag har precis köpt Michelin PS4, 225/50 R18, till min bil. Nu kör jag med samma fälgar/däck runtom på bilen, så jag tycker väl att det inte spelar någon roll med stjärnmärkningen. Det är bara att hålla koll varje vår, så man skiftar hjulen fram och bak om de skulle ha slitits olika. Annars är jag mycket nöjd med däcken, även om jag är lite förvånad över att de är aningen spårkänsliga på de spåriga Stockholmsvägarna. Inte som mina tidigare Gododyear F1 Eagle runflat, men ändå lite. På vintern kör jag med 17"" och de spårar inte det minsta, men de här är ju bredare så jag antar att man inte kommer ifrån det. Men för övrigt har de en suverän väghållning och är oerhört mycket tystare än mina förra däck. |
|
|
OEM-märkning av däcken innebär att de är "finjusterade" för en viss biltillverkares speciella krav på däcken. Det är generellt inte jättestora skillnader (dock kan det vara det som många Porschemärkta däck som har betydligt styvare stomme). Kör du "Staggered Wheel setup" med olika bredd/profil, bör du köra med samma märke/modell OCH *-märkta däck, för då är de även fintrimmade rullomkretsmässigt så de hamnar inom toleranserna för att inte knäcka fördelningslådan. Annars kan du läsa här om hur Pirelli har "fintrimmat" sina OEM-märkta däck vid framtagning av det nya P-Zero-däcket som kom för några år sedan: Länk Körde med en *-märkta PS4 på E39:an och de var extremt bra - de bästa däck jag kört på (rent subjektivt utan att genomföra några test/mätningar)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, tack för svaren. Om jag förstått rätt kan jag köra på ps4 utan att riskera knäcka Fördelningslådan. Är det korrekt uppfattat? |
|
|
Kör du samma dimension fram och bak är det inga problem! Problemen kan uppstå om du kör med olika dimension/rullomkrets fram och bak, då måste man vara väldigt noga med däckvalen och förstå problemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B. Då slår jag till på ps4 eftersom jag har samma dimension runt om |
|
|
Du kommer säkert att bli nöjd! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.